2343265_30

“Πλήγμα τα νέα διόδια, γι΄αυτό νεκρώνει στις 31 Οκτωβρίου η αγορά. Συνάντηση επιτροπής αγώνα με αρμόδιους υπουργούς, Εγνατία Οδό Α.Ε. και ΤΑΙΠΕΔ για την αναπροσαρμογή των διοδίων Μέστης στους Κήπους. Σαν μια γροθιά όλοι οι φορείς αποφάσισαν με την πολιτική εκπροσώπηση των βουλευτών να διεκδικήσουν τα αυτονόητα, γιατί οι τοπικές κοινωνίες δεν αντέχουν άλλο. Κάποτε πρέπει να καταλάβουν και την εθνική διάσταση της περιοχής”

Σταύρος Φανφάνης
Σκληρή γραμμή αποφάσισαν να κρατήσουν οι φορείς της Θράκης προκειμένου να αντιμετωπίσουν το θέμα των νέων διοδίων που σχεδιάζονται μεταξύ Ροδόπης και Έβρου, στη Μέση. Επιβαρύνουν ιδιαίτερα τις μετακινήσεις των πολιτών, των εμπόρων, των αγροτών και όλων όσοι χρησιμοποιούν τον αυτοκινητόδρομο. Για το λόγο αυτό ευρεία σύσκεψη πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του προέδρου της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων(ΠΕΔ) ΑΜΘ, δημάρχου Αλεξανδρούπολης Ευάγγελου Λαμπάκη. Η σύσκεψη πραγματοποιήθηκε χθες στο Επιμελητήριο Έβρου, στην Αλεξανδρούπολη, με τη συμμετοχή όλων των φορέων από Επιμελητήρια, Εμπορικούς Συλλόγους, από την τοπική αυτοδιοίκηση και τις λοιπές αρχές. Στη σύσκεψη συμμετείχαν δήμαρχοι, αντιπεριφερειάρχες, εκπρόσωποι της Εκκλησίας των τεσσάρων μητροπολιτών, και καταλυτική ήταν η παρουσία και η τοποθέτηση του προέδρου του ΤΕΕ Θράκης Αργύρη Πλέσσια.

Ο οικοδεσπότης, δήμαρχος Αλεξανδρούπολης, αναφορικά με την σχεδιαζόμενη κατασκευή νέων διοδίων, τόνισε ότι «τα τελευταία 20 χρόνια, ενώ πέρασαν οκτώ κυβερνήσεις δεν θυμάμαι να χάρισαν κάτι καλό στην περιοχή. Κάτι που να αύξησε το εισόδημα του Θρακιώτη, πέρα από το να υπάρχει μια γενική αφαίμαξη του εισοδήματος και μια πολιτική χωρίς καμία προοπτική». Ο κ. Λαμπάκης, τόνισε ότι δυσκολεύει με την κατασκευή των νέων διοδίων η μετακίνηση των ανθρώπων, η διακίνηση των εμπορευμάτων, και, θα υποστεί ζημιά η παραγωγική τάξη των γεωργών, των κτηνοτρόφων, με την αύξηση των ζωοτροφών, η διακίνηση των λειτουργών και των εμπλεκομένων με τη δικαιοσύνη, των εκπαιδευτικών, των φοιτητών, και των οικογενειών τους, αλλά και του στρατού που υπάρχει στην περιοχή.

ΖΗΤΟΥΝ ΑΝΑΛΟΓΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ
Στην τοποθέτηση αυτή συντάχθηκαν σχεδόν όλοι όσοι πήραν τον λόγο ζητώντας να εφαρμοστεί ο θεσμός στην αναλογικότητας, δηλαδή η πληρωμή ποσού στα διόδια ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύει κάποιος ανακαλύπτοντας ότι θα υπάρχουν 10 σταθμοί διοδίων μέχρι την Θεσσαλονίκη και τρεις επιπλέον στους κάθετους άξονες με την Βουλγαρία. Το χαρακτηριστικό είναι ότι όλοι οι βουλευτές της Θράκης συντάσσονται με την καθολική αντίδραση στη δημιουργία διοδίων στη Μέστη, σημειώνοντας ότι ήδη ο Έβρος διαθέτει 4 πύλες εισόδου με την Τουρκία και την Βουλγαρία και αγορές και οικονομίες άκρως ανταγωνιστικές, οπότε η οποιαδήποτε αύξηση του κόστους διακίνησης εντείνει την ανισότητα μεταξύ των τριών χωρών.

Οι βουλευτές τάχθηκαν υπέρ της αναλογικότητας, επικαλούμενοι όπως και οι φορείς, λογικά και χρήσιμα επιχειρήματα και πιέζοντας την Εγνατία Οδό Α.Ε. να αποσύρει τον διαγωνισμό δημοπράτησης. Να αφαιρέσει τα 6.400.000 ευρώ που αφορούν την Μέστη και να κάνει μια γρήγορη αναπροσαρμογή στους σταθμούς διοδίων με την μεταφορά του σταθμού στους Κήπους, κάτι που νομικά και τεχνικά υπάρχει δυνατότητα να γίνει άμεσα. «Αν μας πουν όχι πρέπει να κατεβούμε όλοι στον δρόμο γιατί δεν υπάρχει άλλο όπλο», είπε ο κ. Λαμπάκης και συμφώνησαν οι πάντες. Έτσι στις 31 Οκτωβρίου επιτροπή θα βρίσκεται στην Αθήνα προκειμένου να έχει σε επίσημες συναντήσεις. Παράλληλα, θα νεκρώσει η Θράκη, θα κλείσουν οι αγορές, τα καταστήματα και ο κόσμος θα διαδηλώσει προκειμένου να ακουστεί το σημαντικό αυτό αίτημα στην πολιτική ηγεσία που αποφασίζει.

Στην Αθήνα η επιτροπή θα συναντηθεί με τον υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστο Σπίρτζη και τον υπουργό Οικονομικών Ε. Τσακαλώτο, με την διοίκηση της Εγνατίας Οδού Α.Ε. και το ΤΑΙΠΕΔ.

ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΦΟΡΕΩΝ
Όσον αφορά στις τοποθετήσεις των φορέων, ο Δημήτριος Πέτροβιτς, αντιπεριφερειάρχης Έβρου, δήλωσε πως «θα έπρεπε να υπάρχει κάτι αντίστοιχο της βουλγαρικής βινιέτας, στους σταθμούς διοδίων θα πρέπει να συμπεριληφθεί και ο περιμετρικός της Καβάλας, όπου οι διερχόμενοι θα καταβάλουν 4,40 ευρώ την φορά επιπλέον του σημερινού κομίστρου. Η επιτροπή δεν γίνεται για το θεαθήναι αλλά για να διεκδικήσει με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, να μην λειτουργήσουν τα διόδια, ενώ για τους επαγγελματίες που διακινούνται διαρκώς θα πρέπει να ζητήσουμε ένα ειδικό καθεστώς μέσα στην Περιφέρεια. Έχουμε υποστεί τεράστια αφαίμαξη και από κοινού προχωρούμε ως μια γροθιά, όλοι μαζί ενωμένοι, διεκδικώντας τα αυτονόητα». «Η σημερινή πραγματικότητα, δείχνει μια νοοτροπία των κυβερνώντων να αποφασίζουν χωρίς προηγουμένως να συζητήσουν με κανέναν», είπε ο Χρήστος Μέτιος, αντιπεριφερειάρχης Ροδόπης και πρόσθεσε «επισημαίνω τα προβλήματα που υπάρχουν, το επαρχιακό δίκτυο σε κάθε νομό όπου φορτηγά και νταλίκες το επιλέγουν για τη διακίνησή τους, σε μια προσπάθεια να αποφύγουν τα διόδια, με αποτέλεσμα να καταστρέφεται και να χρειάζεται βελτιώσεις, ενώ δεν υπάρχουν χρήματα». «Από την πρώτη στιγμή που πληροφορηθήκαμε τα γεγονότα, εκφράσαμε την αγωνία, την ανησυχία και την αντίθεσή μας, βλέποντας τους χρόνους να τρέχουν για την αποπεράτωση των διόδων σε 6 μήνες»,  τόνισε από την άλλη Γιάννης Σταυρίδης, δήμαρχος Μαρώνειας Σαπών. Σύμφωνα με τον ίδιο «είναι πρόβλημα των δημοτών μου, οι Σάπες πλήττονται καίρια. Γυρνάμε 20 χρόνια πίσω.

Γιατί υπάρχει ένα οδικό εθνικό δίκτυο που δεν είναι εύκολα προσβάσιμο να κινηθεί κάποιος με ασφάλεια, όταν εδώ και δύο χρόνια όλα τα θέματα αφορούν την ασφάλεια των πολιτών. Λόγω της οικονομικής δυσπραγίας ο κόσμος δεν θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το δίκτυο της Εγνατίας Οδού πληρώνοντας διόδια, ενώ για να απευθύνεται στο νοσοκομείο Αλεξανδρούπολης θα τον εξαναγκάζουμε να καταβάλλει 5,40 ευρώ ως κόστος». Επίσης στην τοποθέτηση του, ο κ. Σταυρίδης αναφέρθηκε στην μη λειτουργία της παραεγνατίας που διακόπτεται στον Μακροπόταμο και σε ένα άλλο εγκαταλελειμμένο δίκτυο. Παράλληλα τόνισε πως μόνη δυνατότητα να βρεθεί κάποιος στον Έβρο από τη Ροδόπη, είναι να ακολουθήσει τον ορεινό δρόμο Συκορράχης – Αλεξανδρούπολης. Ο κ. Σταυρίδης δεν παρέλειψε να αναφερθεί στους εργαζόμενους της Pharmathen στις Σάπες και έκλεισε με το δεδομένο ότι οι Σάπες είναι η πιο φτωχή στην Θράκη και η Θράκη η πιο φτωχή περιοχή στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. «Δεν υπάρχει κανένα θέμα συζήτησης συγκροτημένα και με ό,τι συνεπάγεται αυτή η ενέργειά μας, είμαστε αποφασισμένοι να ανατρέψουμε την απαράδεκτη αυτή απόφαση, κατασκευής διοδίων στην Μέστη», κατέληξε ο δήμαρχος, κάνοντας αναφορά και στο Natura 2000, τους περιορισμούς και τις δεσμεύσεις που βάζει απαγορεύοντας κάθε αλιευτική, βάζοντας ταφόπετρα στην περιοχή.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο δήμαρχος Ορεστιάδας Βασίλης Μαυρίδης, τόνισε πως «βρισκόμαστε προ τετελεσμένων, δεν αντιδράσαμε εγκαίρως, μας έπιασαν στον ύπνο, δεν είμαι και πολύ αισιόδοξος αν και πρέπει να υποστούν κριτική και την αντίδρασή μας για την άνιση μεταχείριση της περιοχής μας από την πολιτεία. Προτείνω να πάμε με ένα στόχο, δηλαδή να μη γίνουν καθόλου διόδια, για να μην εξανεμισθεί η προσπάθειά μας στη δημιουργία νέου σταθμού διοδίων, όταν γνωρίζουμε ότι τα ιδιωτικά συμφέροντα ασκούν ισχυρότερες πιέσεις.

Να βάλουμε και εμείς χρονοδιαγράμματα στις απαιτήσεις μας από την πολιτεία, να ορίσουμε μέτρα αντιμετώπισης της κατάστασης, να καταλάβουν ότι με τις αποφάσεις τους είμαστε και εμείς ανεπιθύμητοι, αλλά και αν επιλέγω πάντα ήρεμες και μετριοπαθείς αντιδράσεις, πρέπει να πω ότι έχουμε χορτάσει προσχηματικούς διαλόγους. Συντάσσομαι με την όλη επιχειρηματολογία, να μην μείνουμε στην έκδοση απλού ψηφίσματος, να μην δεχθούμε κανένα κυβερνητικό στην περίοδο της εθνικής επετείου, να εκφράσουμε δυναμικά την αντίδρασή μας».  «Δεν θέλουμε τα διόδια, ούτε εναλλακτικές λύσεις», είπε ο Ευάγγελος Πουλιλιός, δήμαρχος Σουφλίου και πρόσθεσε ότι «οι κινητοποιήσεις μας πρέπει να είναι άμεσες, ευθύνη έχουν αυτοί που ψήφισαν το νόμο, βέβαια βρέθηκαν στην αντιπολίτευση, τώρα θα κριθούν οι άλλοι, αυτοί που τον ενεργοποιούν».

Όσον αφορά στο δήμο Κομοτηνής, εκπροσωπώντας ο αντιδήμαρχος Οικονομικών  Δημήτρης Πολιτειάδης, δήλωσε πως «το κόστος μετακίνησης των κατοίκων από την ακριτική περιοχή προς το εσωτερικό της χώρας θα αυξηθεί. Ενώ ήδη είναι πολύ υψηλό και λειτουργεί ως αντικίνητρο για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται αλλά και για νέες επενδύσεις». Ο κ. Πολιτειάδης μίλησε για πλήγμα που δέχεται η τοπική οικονομία της περιοχής, καθώς τα διόδια αν λειτουργήσουν θα είναι αποτρεπτικά για όλους τους τομείς της κοινωνικής ζωής που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, λόγω του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, της ύπαρξης του στρατού, του διοικητικού κέντρου της Περιφέρειας.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκούς πόρους που ανήκαν στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, υπενθύμισε ο Αργύρης Πλέσσιας, πρόεδρος ΤΕΕ Θράκης.  «Έτσι χάσαμε ανάπτυξη για να φέρουμε εθνικά έργα στην περιοχή. Επίσης θα πρέπει να σας πω ότι η μελέτη προσβασιμότητας της Οδού είναι λάθος σχεδιασμένη, γιατί δημιούργησε κόμβους ανά 25 χιλιόμετρα και μόνο με την χιλιομετροχρέωση αυτό μπορεί να διορθωθεί. Οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι, αν θα δείτε παντού έχουν εξόδους κάθε 9 χιλιόμετρα. Θα πρέπει να ζητήσουμε την θεσμοθέτηση ηλεκτρονικών διοδίων με πλήρη αναλογικότητα, ειδικό τιμολόγιο, ενώ στους δρόμους διεθνούς κυκλοφορίας να υπάρχουν βινιέτες, κάτι που σημαίνει έναν πλήρη ανασχεδιασμό της οδού με την δυνατότητα ανά 15 χιλιόμετρα να υπάρχουν πάρκινγκ, τουαλέτες, βοηθητικοί χώροι κλπ. Δηλαδή η τήρηση των τεχνικών προδιαγραφών της Εγνατίας Οδού που δεν υπάρχει σήμερα».

«Θα πρέπει να δούμε πως το ΤΑΙΠΕΔ, προχωρά στην διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εγνατίας Οδού και που θα καταλήγουν τα χρήματα που θα μας παίρνουν από τα διόδια, δηλαδή στον ανάδοχο», ανέφερε ο Χρήστος Τρέλλης, επικεφαλής της Λαϊκής Συσπείρωσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο. «Και τις τρεις φορές που συζητήσαμε το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο, είπαμε ΟΧΙ στα διόδια, γιατί οι μεγαλοκαρχαρίες θα παίρνουν το χαράτσι μας».

Στη σύσκεψη, την απόφαση των δικηγόρων Ορεστιάδας και Αλεξανδρούπολης να στοιχηθούν σε κάθε απόφαση της επιτροπής αγώνα και να υποστηρίξουν με το νομικό τους οπλοστάσιο, εξέφρασε ο Ιωάννης Ζαμπούκης πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης. Ο ίδιος μίλησε και για τις μετακινήσεις δικηγόρων, διαδίκων, μαρτύρων προς το Εφετείο Θράκης στην Κομοτηνή, μετακινήσεις που είναι καθημερινές.

Άψογος στην φιλοξενία αλλά και τα διαδικαστικά θέματα που προέκυψαν ήταν ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Αλεξανδρούπολης Χριστόδουλος Τοψίδης, που έκανε μια ανακεφαλαίωση όλων των αιτημάτων, προκειμένου να συνταχθεί ένα ρεαλιστικό, διεκδικητικό ψήφισμα που θα αντανακλά στην θέληση όλων για να μην παραμένει η Θράκη τόπος εξορίας και απομόνωσης. Ως εργαζόμενος στην Εγνατία Οδό Α.Ε. ο κ. Κουκουράβας τόνισε ότι η Εγνατία Οδός κοστίζει 60.000.000 ευρώ σε συντηρήσεις, ενώ τα στοιχεία δείχνουν ότι ούτε ένα ευρώ από τις εισπράξεις των διοδίων δεν έχει κατευθυνθεί σε αυτό τον τομέα και θα πρέπει οι συζητήσεις να γίνονται με το ΤΑΙΠΕΔ και να στοχεύσουν οι συνομιλητές στην αναλογικότητα των διοδίων. Από την πλευρά του ο Τριαντάφυλλος Χατζάκης, Ομοσπονδία Επαγγελματιών Έβρου, ανέφερε πως «ο νομός μας πονάει και υποφέρει στην παραγωγή, την βιοτεχνία, την κτηνοτροφία, τα επαγγέλματα και γι’ αυτό πολλοί μετακινούνται προς την Βουλγαρία. Εδώ ζούμε και υπάρχουμε για να χρεωνόμαστε, είμαστε οι πρώτοι που πληρώνουμε το μάρμαρο».  Ο Αντώνης Φραντζής εκπρόσωπος την αγορά της Κομοτηνής,  έθεσε μια άλλη παράμετρο, σημειώνοντας ότι όσα διόδια και να μπουν, τα έσοδα της Εγνατίας θα είναι τα ίδια. «Το οικονομικό αδιέξοδο είναι δεδομένο, οπότε τα έξτρα διόδια δεν θα έχουν αποτέλεσμα».

Τέλος ο εκπρόσωπος του μητροπολίτη Μαρωνείας και Κομοτηνής κ. Παντελεήμονα, λέγοντας πως «η Κιβωτός έγινε για να σωθούμε από την καταιγίδα, εμείς όμως πάμε πάνω στην καταιγίδα», ανέφερε προσυπογράφοντας τις κινητοποιήσεις και τις αποφάσεις της επιτροπής Αγώνα. «Να διεκδικήσουμε ποιοτικότερες υπηρεσίες», υπογράμμισε ο εκπρόσωπος του μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως Τραϊανουπόλεως κ. Άνθιμου.2343265_34-620x482

Στη συνάντηση ο λόγος δόθηκε και σε εκπροσώπους του Εμπορικού Συλλόγου Αλεξανδρούπολης, οι οποίοι έκαναν λόγο για καίριο πλήγμα, καθώς κατά 90% η εμπορική δραστηριότητα γίνεται μέσω της Εγνατίας Οδού. Με την απόφαση για κινητοποιήσεις συντάχθηκε και ο εκπρόσωπος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης που πήρε τον λόγο.  Για την εθνική υπόθεση της Θράκης έγινε ιδιαίτερη αναφορά κάτι που θα τονιστεί στις επαφές με την Αθήνα, διεκδικώντας η περιοχή μας μια διαφορετική μεταχείριση που μέχρι σήμερα δεν την γνώρισε. 2343265_29-620x499

Προηγούμενο άρθροΤσίπρας στο France24: Το σχέδιο για επιστροφή στη δραχμή ήταν του Σόιμπλε και το αποτρέψαμε!
Επόμενο άρθροΕπιπλέον Πρόσφυγες σε Δράμα και Καβάλα μέσα στο Νοέμβριο