Από την 1η Φλεβάρη, ο εκτελωνισμός βαρέων οχημάτων θα πραγματοποιείται στο εμπορικό λιμάνι, τουλάχιστον για την χειμερινή περίοδο, σύμφωνα με απόφαση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), η οποία επί χρόνια κάνει ότι δεν ακούει το αίτημα των φορέων της Καβάλας για μετεγκατάσταση των τελωνιακών Υπηρεσιών στο Φίλιππος Β’.

Όμως, και τώρα, που προέκυψε η ανάγκη, λόγω πτώσης της γέφυρας στην οδό Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού, ούτε καν συνεννοήθηκε με τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας (ΟΛΚ) για την προαναφερθείσα απόφασή της, σύμφωνα με όσα δήλωσε στο «Κόκκινο Καβάλας», ο πρόεδρος του Οργανισμού, Χρήστος Ηλιάδης. Όπως είπε, «υπήρξε μία επιστολή του αντιπεριφεριάρχη Καβάλας, Θόδωρου Μαρκόπουλου, προς διαφόρους φορείς, η οποία κοινοποιήθηκε στον Υπουργό Ναυτιλίας, στους βουλευτές, στη δήμαρχο και στον ΟΛΚ. Σ’ αυτήν έθετε θέμα απαγόρευσης κυκλοφορίας βαρέων οχημάτων για τη χειμερινή περίοδο, λόγω ενδεχομένων προβλημάτων που προκύπτουν από την πτώση της γέφυρας. Ζητήθηκε από την ΑΑΔΕ ο εκτελωνισμός να γίνεται όχι στο λιμάνι Απόστολος Παύλος, αλλά σε χώρο εκτός της πόλης. Βεβαίως, ο ΟΛΚ, από το 2017, έχει στείλει επιστολή στην ΑΑΔΕ, στην οποία, πέραν του ζητήματος της τελωνειακής αποθήκης και του επενδυτικού πρότζεκτ που έχουμε, θέσαμε και το θέμα του εκτελωνισμού των βαρέων οχημάτων στο λιμάνι Φίλιππος Β’, δεχόμενοι να παραχωρήσουμε και στεγασμένο χώρο. Αυτή η επιστολή δεν έχει απαντηθεί ακόμη!

Χάρηκα για την απόφαση του τελωνείου, σύμφωνα με την οποία για τη χειμερινή περίοδο που διανύουμε ο εκτελωνισμός θα γίνεται στο Φίλιππος Β’ (από 1 Φεβρουαρίου), όμως, θα περίμενα να υπάρξει μία συνεννόηση. Διότι το να παίρνει μία Υπηρεσία μία πρωτοβουλία για ένα εμπορικό λιμάνι διεθνούς ενδιαφέροντος, που τηρείται πλήρως τη διαδικασία που ορίζεται από τον Ευρωπαϊκό Κώδικα Ασφαλείας, είναι ένα θέμα. Είναι δεδομένο ότι ο ΟΛΚ θα βοηθήσει. Θα παρέχουμε όλες τις συνθήκες για να γίνεται άψογα η διαδικασία. Είναι ένα γεγονός το οποίο το ζητά όλη η πόλη. Θέλουμε οι τελωνειακές αποθήκες να μην είναι στο λιμάνι Απόστολος Παύλος. Εκείνο το σημείο μπορεί να αξιοποιηθεί». Διευκρίνισε, δε, ότι «η χερσαία ζώνη του λιμανιού, όπου βρίσκεται σήμερα το Τελωνείο, είναι αποκλειστικής διαχείρισης του ΟΛΚ. Ωστόσο, σύμφωνα με νόμο, μπορούν οι δημόσιες Υπηρεσίες να έχουν κτήρια εντός των χερσαίων ζωνών, αρκεί να εξυπηρετούν μόνο λιμενικές υπηρεσίες. Νομίζω θα έχουμε εξελίξεις στο επόμενο διάστημα και απάντηση της επιστολής του 2017».

Επίκειται αλλαγή νόμου

Αναφερόμενος στις πρόσφατες δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Φώτη Κουβέλη, σχετικά με την αξιοποίηση του εμπορικού λιμανιού, είπε πως «όντως, προχωρά η διαδικασία, όμως πρέπει να γίνουν κάποιες ενέργειες για να “ξεκολλήσουν” κάποια θέματα και να περάσει ο κοινοτικός νόμος. Γίνονται οι συζητήσεις μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ, ΟΛΚ και Υπουργείου και τις επόμενες βδομάδες θα συζητηθεί το νομοσχέδιο για την κύρωση συμβάσεων παραχώρησης, που έχουν κυρωθεί μεταξύ των Οργανισμών Λιμένων και του Υπουργείου. Με αυτόν τον νόμο θα ορίζεται η διαδικασία, σύμφωνα με την οποία το ΤΑΙΠΕΔ, σε συνεργασία με τον ΟΛΚ και το Υπουργείο, θα προχωρεί σε διαγωνισμούς για υποπαραχωρήσεις χρήσεως. Το υπάρχον νομικό πλαίσιο δίνει τη δυνατότητα στο ΤΑΙΠΕΔ να παραχωρήσει μόνο μετοχές, κι ως εκ τούτου, πρέπει να αλλάξει ο νόμος, διότι ο ΟΛΚ ως μονομετοχική εταιρεία, αν παραχωρεί μετοχή, θα παραχωρήσει τα πάντα. Η πρόταση, την οποία συζητούμε (προς το παρόν προφορικά) είναι ότι παραχωρείται το Φίλιππος Β’ με συγκεκριμένες υποχρεώσεις για επενδύσεις από τον παραχωρησιούχο».

Παύει η αναδάσωση, αποκαθίσταται το πρανές

Υπογράμμισε, τέλος, ότι «σε αυτό το νομοσχέδιο θα υπάρξει μία τροπολογία-προσθήκη, σύμφωνα με την οποία θα καταργούνται όλες οι υπόλοιπες χρήσης γης, πέραν αυτών που εγκρίνονται με τα master plan των λιμένων. Για τις ήδη χαρακτηρισμένες χερσαίες ζώνες λιμένος, όποιες δεν μπορούν να κηρυχθούν αναδασωτέες, οι πράξεις αναδάσωσης παύουν αυτοδίκαια. Έτσι, θα μπορέσει να εγκριθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), και θα ξεπεραστεί το πρόβλημα που υπήρχε με το πρανές στο λιμάνι Φίλιππος Β’. Παράλληλα, μέσα στη ΜΠΕ υπάρχει μελέτη αποκατάστασης του πρανούς. Το Υπουργείο Υποδομών σκέφτεται άμεσα, μετά την έγκριση της ΜΠΕ, να προχωρήσει σε έργο, ώστε να αποκατασταθεί το πρανές». Υπενθύμισε ότι «η μισή χερσαία ζώνη του εμπορικού λιμένα Καβάλας, όπως και μέρος της θαλάσσιας ζώνης, είναι δασική έκταση. Υπάρχει απόφαση αναδάσωσης. Άρα, τίθενται θέματα έγκρισης ανάθεσης και άρα δεν μπορεί να παραχωρηθεί ένα λιμάνι, το οποίο δεν είναι “καθαρό”. Η παρέμβαση θα είναι βελτιωτική».

Προηγούμενο άρθροΣυνάντηση τοπικής ιστορίας στο Δήμου Νέστου
Επόμενο άρθροΑπ. Βαγενάς: Για μένα δεν τίθεται θέμα για την καθηγήτρια που έβαλε ερώτηση για τη Συμφωνία των Πρεσπών