Τα μέτρα κατά της ακρίβειας θα τεθούν σε εφαρμογή μέσα στον Μάρτιο – Από τον Απρίλιο και μετά θα φανούν τα αποτελέσματα στις τσέπες των καταναλωτών
akriveia_dimoskopisi
Ένα περίπλοκο σχέδιο κατά της ακρίβειας θέτει σε ισχύ το επόμενο διάστημα το οικονομικό επιτελείο. Οι τελευταίες ανακοινώσεις δείχνουν ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης στρέφονται κατά των προμηθευτών/εισαγωγέων και παραγωγών προϊόντων ευρείας κατανάλωσης και υπέρ της μείωσης των τιμών στα ράφια των καταστημάτων λιανικής και των σουπερμάρκετ.
Πλέον, στόχος δεν είναι η ανάσχεση του πληθωρισμού, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα, αλλά η υποχώρηση της ακρίβειας από τα σημερινά επίπεδα. Αν και έγιναν βεβιασμένα και κάτω από την πίεση των ΜΜΕ για τις τιμές του βρεφικού γάλακτος, οι ανακοινώσεις δείχνουν τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Το μήνυμα Μητσοτάκη στις πολυεθνικές
Την πρόθεση αυτή ξεκαθάρισε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος προειδοποίησε για δεύτερη φορά τις πολυεθνικές εταιρείες παραγωγής και εισαγωγής στην Ελλάδα ευρείας κατανάλωσης προϊόντων ότι η χώρα δεν είναι «μπανανία». Επίσης, τα μέτρα που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα από τον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα Σκρέκα, όπως ανέφερε ο ίδιος ο υπουργός, δεν είχαν κοινοποιηθεί στους παράγοντες της αγοράς και πρόθεση είναι αυτό να συμβεί τις επόμενες εβδομάδες.
Τον Μάρτιο σε εφαρμογή τα μέτρα κατά της ακρίβειας
Με άλλα λόγια, ήταν μονομερή από την πλευρά της κυβέρνησης, δείχνοντας έτσι τις προθέσεις της. Τα μέτρα, όπως είπε ο κ. Σκρέκας, θα εξειδικευθούν μέσα στους επόμενους δύο μήνες και προέβλεψε την εφαρμογή τους περίπου μέσα στον Μάρτιο. Επομένως, οποιαδήποτε επίπτωση των μέτρων θα πρέπει να φανεί στις τσέπες των καταναλωτών από τον Απρίλιο και μετά.
Τα μέτρα χρειάζονται νομοθετικές ρυθμίσεις, είναι μόνιμου χαρακτήρα, εκτός από το πλαφόν περιθωρίου κέρδους που θα τεθεί στο βρεφικό γάλα και το οποίο θα έχει προσωρινό χαρακτήρα.
Τα 4 μέτρα κατά της ακρίβειας
Τα τέσσερα μέτρα που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση είναι τα εξής:
- Μείωση εκπτώσεων-προσφορών των προμηθευτών προς τα σουπερμάρκετ: Στόχος είναι ο περιορισμός των προσφορών των προμηθευτών στα σουπερμάρκετ κατά 30%, με αντίστοιχη μείωση των τιμών των προϊόντων αυτών στα ράφια. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστεί στις κατηγορίες όπου, σύμφωνα με την Επιτροπή Ανταγωνισμού, παρατηρήθηκαν αποκλίσεις.
Τα προϊόντα αυτά είναι:
απορρυπαντικά
καθαριστικά σπιτιού
οδοντόκρεμες
αφρόλουτρα/σαμπουάν και
βρεφικές πάνες.
Με τον τρόπο αυτό, η κυβέρνηση επιχειρεί να «ψαλιδίσει» τον πληθωρισμό που διαμορφώνουν οι υψηλές ονομαστικές τιμές, παρόλο που ένας μεγάλος όγκος προϊόντων πωλούνται με μεγάλη έκπτωση, π.χ. 40% ή 50%. Ο πληθωρισμός, ωστόσο, υπολογίζεται επί των ονομαστικών τιμών και όχι επί των τιμών των προσφορών.
- Αποτροπή αδικαιολόγητων ανατιμήσεων: Απαγορεύεται στους προμηθευτές που αυξάνουν τις τιμές των προϊόντων να υλοποιούν προωθητικές ενέργειες στα προϊόντα που έχουν ανατιμήσει το τελευταίο τρίμηνο. Αφορά όλα τα προϊόντα που πωλούνται στα σουπερμάρκετ, ενώ για τους προμηθευτές που διατηρούν σταθερές ή μειώνουν τις τιμές επιτρέπονται κανονικά οι προωθητικές ενέργειες.
Με τον τρόπο αυτόν η κυβέρνηση θέλει να ενθαρρύνει τον ανταγωνισμό, αποθαρρύνοντας τους προμηθευτές να ανεβάζουν τις τιμές, φοβούμενοι μήπως ο ανταγωνιστής τους δεν θα πράξει το ίδιο και, κατά συνέπεια, ο τελευταίος που δεν θα έχει αυξήσει τις τιμές για τρεις μήνες θα μπορεί να διαθέσει τα προϊόντα του με προσφορά, κερδίζοντας μεγάλο μερίδιο αγοράς.
- «Καθαρές» τιμές από το χωράφι στο ράφι: Οι προμηθευτές/παραγωγοί οπωρικών και κρεάτων πωλούν τα προϊόντα στο λιανεμπόριο σε «καθαρές» τιμές (net pricing) και απαγορεύονται οι επιστροφές (πιστωτικά τιμολόγια). Επιτρέπεται μόνο πιστωτικό τιμολόγιο ύψους έως 3% για επιστροφές προϊόντων ή φύρας. Το μέτρο αφορά νωπά φρούτα, λαχανικά, κρέατα και ψάρια. Το μέτρο αφορά τόσο καταστήματα λιανικής (μανάβικα, κρεοπωλεία κ.λπ.) όσο και σουπερμάρκετ.
- Πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους για το βρεφικό γάλα: Στις τιμές πώλησης του βρεφικού γάλακτος ορίζεται πλαφόν στο περιθώριο μικτού κέρδους των εταιρειών που εισάγουν, παράγουν και διακινούν το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα. Το πλαφόν ορίζεται ως το άθροισμα του λειτουργικού κόστους της εταιρείας για τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων (με βάση την τελευταία κλεισμένη οικονομική χρήση) πλέον ενός εμπορικού κέρδους 7%. Το μέτρο αυτό, σε αντίθεση με όσα προαναφέρθηκαν, θα έχει προσωρινό χαρακτήρα, π.χ. έξι μηνών, το οποίο ωστόσο θα μπορεί να ανανεώνεται όποτε παραστεί ανάγκη. Αυτό, άλλωστε, συμβαίνει δυόμισι χρόνια τώρα με το πλαφόν περιθωρίου κέρδους στα προϊόντα ζωτικής σημασίας για την επιβίωση του νοικοκυριού.
Τα τέσσερα μέτρα σαφώς στρέφονται κατά των εισαγωγέων / προμηθευτών / παραγωγών, οι οποίοι, όπως έδειξε και η περίπτωση του βρεφικού γάλακτος, διαμορφώνουν υψηλές τιμές χονδρικής, οι οποίες αναπόφευκτα περνάνε στη λιανική. Πλέον, θα πρέπει να περιορίσουν τις ονομαστικές χονδρικές τιμές των προϊόντων τους. Μένει, ωστόσο, να φανεί η εφαρμογή των μέτρων και, κυρίως, η επιμονή της κυβέρνησης να ελέγξει και να πατάξει τα φαινόμενα αισχροκέρδειας, τα οποία παραδέχονται ακόμα και τα ίδια τα κυβερνητικά στελέχη.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά