Πρόγραμμα “Μαριέττα Γιαννάκου”
Συνολικά πρόκειται να διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, ενώ συζητήθηκαν δυνατότητες αύξησης του προϋπολογισμού μέσω δωρεών
Στην πρώτη διυπουργική σύσκεψη προήδρευσε σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, με αντικείμενο την υλοποίηση του προγράμματος «Μαριέττα Γιαννάκου» για την ανακαίνιση σχολικών εγκαταστάσεων.
Κατά τη διάρκεια τη σύσκεψης εξετάστηκαν οι κυριότερες ανάγκες των σχολικών μονάδων και συμφωνήθηκε να καταρτιστεί αναλυτική βάση δεδομένων, όπου εντός του επόμενου μήνα θα καταγραφούν, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα στοιχεία που απαιτούνται για την έναρξη των έργων. Οι εργασίες προγραμματίζεται να αρχίσουν στις αρχές του 2025.
Πρόγραμμα «Μαριέττα Γιαννάκου»: Έμφαση σε αθλητικές εγκαταστάσεις και χώρους υγιεινής
Συμφωνήθηκε να δοθεί απόλυτη έμφαση στην αναβάθμιση μπάνιων και γηπέδων, αλλά και σε σοβατίσματα λοιπών εγκαταστάσεων.
Συνολικά θα διατεθούν 250 εκατομμύρια ευρώ από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων, ενώ συζητήθηκαν δυνατότητες αύξησης του προϋπολογισμού μέσω δωρεών.
Κύριος φορέας υλοποίησης του προγράμματος θα είναι η ανώνυμη εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές» του Ελληνικού Δημοσίου, η οποία έχει αποκτήσει σημαντική εμπειρία στην αποκατάσταση ζημιών που προκάλεσε σε σχολεία της Θεσσαλίας η κακοκαιρία «Daniel».
Στη σύσκεψη έλαβαν μέρος ο υπουργός Εσωτερικών Θοδωρής Λιβάνιος, ο υπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού Κυριάκος Πιερρακάκης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης, ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης και ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ Γιώργος Μυλωνάκης.
Το ρεπορτάζ των «Π» για το πρόγραμμα-μαμούθ των σχολείων
γράφει ο Κώστας Παπαχλιμίντζος
Ενα φιλόδοξο πρόγραμμα ανακαίνισης χιλιάδων σχολείων στη χώρα αναμένεται να ανακοινώσει στη Διεθνή Εκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός. Στο πλαίσιο της αποφασιστικής στροφής στην καθημερινότητα και της έμφασης στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων που απασχολούν τους πολίτες, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ζητήσει εδώ και αρκετό καιρό την εκπόνηση ενός συγκροτημένου και ρεαλιστικού σχεδίου για να βελτιωθεί το σχολικό περιβάλλον για εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές, δασκάλους και καθηγητές ανά την επικράτεια. Μάλιστα, όπως φέρεται να είχε εκμυστηρευτεί προ μηνών ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, σε συνεργάτες του, «δεν μπορεί να φέρνουμε διαδραστικούς πίνακες στα σχολεία και δίπλα να πέφτουν οι σοβάδες». Για το σχέδιο αυτό, λοιπόν, έχει ήδη γίνει μια εντατική προεργασία από τους συναρμόδιους υπουργούς, δηλαδή τον κ. Πιερρακάκη, τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκο Παπαθανάση, και τον υπουργό Εσωτερικών, Θεόδωρο Λιβάνιο – καθώς εδώ και πάνω από μία δεκαετία, με το πρόγραμμα «Καλλικράτης», η συντήρηση, η καθαριότητα και η φύλαξη των σχολικών κτιρίων έχει περάσει στην αρμοδιότητα των δήμων, μέσω των σχολικών επιτροπών.
Στον «αέρα» πριν από τα Χριστούγεννα οι διαγωνισμοί
Μεγάλο «αγκάθι» ήταν η χρηματοδότηση του μεγαλεπήβολου αυτού προγράμματος, καθώς οι πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ενωσης πρέπει να έχουν εκταμιευθεί το αργότερο μέχρι τον Αύγουστο του 2026 και τα σχετικά χρονοδιαγράμματα θα ήταν πολύ δύσκολο να υπηρετηθούν. Τελικά επελέγη η λύση του κρατικού προϋπολογισμού και η δαπάνη θα καλυφθεί με εθνικούς πόρους, οι οποίοι σε πρώτο στάδιο αναμένεται να ξεπεράσουν τα 500.000.000 ευρώ. Η δεύτερη λύση που δόθηκε ήταν οι διαγωνισμοί να γίνουν σε κεντρικό επίπεδο, μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, που έχει πλέον σημαντική εμπειρία και τεχνογνωσία σε τέτοια θέματα, ώστε να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακος. Στόχος μάλιστα είναι η απαραίτητη προετοιμασία να γίνει γρήγορα, ώστε οι διαγωνισμοί να βγουν στον «αέρα» πριν από τα Χριστούγεννα. «Είναι μια κίνηση παρέμβασης στο πεδίο», εξηγεί στα «Π» κυβερνητικός παράγοντας με γνώση των διεργασιών αυτών, δείχνοντας και τη βούληση του πρωθυπουργού να περάσει στην κοινωνία το μήνυμα ότι οι κυβερνητικές πρωτοβουλίες και μεταρρυθμίσεις δεν αφορούν κάποια μεγάλα και άπιαστα σχήματα, αλλά χειροπιαστά και καθημερινά.
Πόσα σχολεία θα μπορέσουν να ανακαινιστούν
Μια πρώτη εκτίμηση ανεβάζει τον πήχη τουλάχιστον στα 3.000, αλλά τα δεδομένα δεν είναι ακόμη αρκετά για να γίνει ασφαλής υπολογισμός. Ο αριθμός των σχολείων στην Ελλάδα είναι 12.800, με 5.000 εξ αυτών να είναι νηπιαγωγεία – η ανακαίνιση και αναβάθμιση θα αφορά Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια. Δεν θα αφορά επίσης, προφανώς, όσα έχουν κατασκευαστεί ή ανακαινιστεί τα τελευταία χρόνια, επομένως πρέπει να συγκεντρωθούν αρκετά στοιχεία προτού να βγει ο τελικός αριθμός των ωφελούμενων σχολικών μονάδων από το νέο εθνικό αυτό πρόγραμμα.
Οι εργασίες που θα γίνουν θα φέρουν στον 21ο αιώνα πολλά σχολικά κτίρια που δυστυχώς είχαν μείνει σε συνθήκες προηγούμενου αιώνα: Θα ανακαινιστούν οι τουαλέτες, θα δημιουργηθούν γήπεδα ποδοσφαίρου, βόλεϊ και μπάσκετ ή θα εκσυγχρονιστούν τα υφιστάμενα, θα βαφτούν όλοι οι χώροι, θα αλλάξουν οι ηλεκτρολογικές εγκαταστάσεις, θα ενισχυθεί η φύλαξη κ.ά. Παράλληλα, θα τρέχει ο προσεισμικός έλεγχος των σχολικών μονάδων, ένα μεγάλο έργο που έχει αναλάβει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, με την εποπτεία και την επιστημονική συνδρομή του ΟΑΣΠ, και θα ενταχθούν στο νέο πρόγραμμα οι όποιες παρεμβάσεις κριθεί απαραίτητο να γίνουν.
Ετσι, μέσα στην επόμενη τριετία η κυβέρνηση φιλοδοξεί να έχει αλλάξει πλήρως η εικόνα των σχολείων της χώρας και να ανταποκρίνονται πλέον στις απαιτήσεις της εποχής. Εκτός από το πρόγραμμα ανακαίνισης, ήδη προχωρά και η ψηφιακή αναβάθμιση, καθώς, σύμφωνα με τη σχετική ενημέρωση, από τους 36.264 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και τη Γ’ Λυκείου, οι 28.504 βρίσκονται ήδη στις σχολικές αίθουσες. Με πόρους δε του Ταμείου Ανάκαμψης Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (κιτ ρομποτικής), εκ των οποίων έχουν παραδοθεί τα 100.281. Αμεσα, τέλος, ξεκινά το ψηφιακό φροντιστήριο: Κάθε υποψήφιος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα εξεταζόμενα μαθήματα.