Για το πρώτο τρίμηνο του 2022, μετατίθεται ο χρόνος κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών για τον Οργανισμό Λιμένα Αλεξανδρούπολης, στο διαγωνισμό που διενεργεί το ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση του 67% της α.ε. του δημοσίου, σε ιδιώτη επενδυτή.
Η παράταση στο χρόνο κατάθεσης προσφορών και business plans, είναι εκ’ των πραγμάτων αναγκαία αφού είναι σε εκκρεμότητα η απαλλοτρίωση των ιδιοκτησιών ιδιωτών, συνολικής έκτασης 195 στρεμμάτων, στη χερσαία ζώνη του λιμένα. Ωστόσο αυτή η εκκρεμότητα οδεύει προς την επίλυσή της, μετά την συζήτηση στο Εφετείο Θράκης ( 22/10/2021), του θέματος προσδιορισμού της τιμής μονάδας αποζημίωσης.
Σε συνέντευξή του στο GRTimes.gr o διευθύνων σύμβουλος της ΟΛΑ Α.Ε. κ. Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου δήλωσε ότι στην πορεία προς την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας θα πρέπει να κλείσουν όλα τα εκκρεμή θέματα, καθώς μάλιστα, πέραν των τεσσάρων υποψηφίων μνηστήρων που μετέχουν στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, είναι πάρα πολλές οι επιχειρήσεις που θέλουν ως χρήστες να αναπτύξουν δραστηριότητα στο λιμάνι.
Ο κ. Χατζηκωνσταντίνου εκτιμά ότι ως το τέλος του έτους, αρχές του 2022, θα εκδοθεί η δικαστική απόφαση, οπότε ως το τέλος Μαρτίου θα έχουν κατατεθεί οι δεσμευτικές προσφορές από τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό.
Υπενθυμίζεται ότι στη Β’ φάση του διαγωνισμού έχουν προκριθεί τα εξής σχήματα: 1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT 2) Κοινοπραξία CAMERON S.A- GOLDAIR CARGO AE- BOLLORE AFRICA LOGISTICS 3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS -EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ 4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΕ.
Αύξηση των διακινούμενων φορτίων
Το Λιμάνι, παρότι δεν διαθέτει μηχανικό εξοπλισμό για την διακίνηση containers, πέτυχε να αυξήσει τα φορτία που δέχθηκε σε πάνω από 350.000 tn. στο εννεάμηνο του 2021, όταν πέρυσι αλλά και πρόπερσι στα αντίστοιχα διαστήματα, το tonnage μετά βίας έφθανε στις 200.000.
«Πιστεύω ότι στο σύνολο του 2021 θα έχουμε αύξηση 100% στα φορτία, που είτε αφορούν την αγορά του εσωτερικού, είτε τις γειτονικές βαλκανικές αγορές, ενώ επ’ ευκαιρία των στρατιωτικών κινήσεων έχουμε αναδείξει ότι οι συνδυασμένες μεταφορές είναι απόλυτα λειτουργικές από την Αλεξανδρούπολη. Ο ΟΛΑ έχει επιδείξει εξωστρέφεια, η οποία θα αποδώσει προς όφελος της εταιρείας και της περιοχής, όταν με την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, η νέα διοίκηση θα μπορεί να συμβάλλεται ανετότερα με μελλοντικούς χρήστες. Υπάρχει ενδιαφέρον για διάφορα χύδην φορτία, υπάρχουν ενδιαφερόμενοι για σιτηρά, για ψυχόμενα φορτία, για οικοδομικά υλικά, για διάφορα φορτία. Υπάρχει μεγάλη γκάμα φορτίων που θα μπορούν να εξυπηρετηθούν , ειδικά αν αποκτηθεί μηχανολογικός εξοπλισμός και ενισχυθούν οι υποδομές», τόνισε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.
Το ζήτημα των απαλλοτριώσεων
Οι απαλλοτριώσεις βεβαίως θα έχουν κόστος για το ελληνικό δημόσιο, που έχει προϋπολογιστεί στα περίπου 4 εκατ. ευρώ και το οποίο θα καλυφθεί από τον προϋπολογισμό. Πρόκειται για εκκρεμότητα που πρέπει να λήξει καθώς μάλιστα ο διαγωνισμός έχει μπει στη δεύτερη φάση του, ενώ είναι μόνο σωστό, να αποζημιωθούν οι ιδιοκτήτες των οποίων οι περιουσίες είναι ουσιαστικά δεσμευμένες τα τελευταία 30 χρόνια, αφού οι όροι χρήσης για λιμενικές εγκαταστάσεις δεν επέτρεπαν την αξιοποίηση ιδιοκτησιών από ιδιώτες.
Επειδή τα έργα που συνδέονται με το Λιμάνι είναι εθνικής σημασίας, άρα εκτελούνται κατά προτεραιότητα, έχει ήδη γίνει η μεταγραφή της εν λόγω έκτασης στο Κτηματολόγιο ενώ έχει εγγραφεί και στον προϋπολογισμό ποσό 4 εκατ. ευρώ για τις αποζημιώσεις, βάσει αρχικής εκτίμησης που έκανε η Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου, όπως εξήγησε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.
Μένει λοιπόν να προσδιοριστεί από το Δικαστήριο η τιμή μονάδος, οπότε θα προχωρήσει σε σύντομο χρόνο η καταβολή της αποζημίωσης στους δικαιούχους.
Με την απαλλοτρίωση, το ελληνικό δημόσιο θα παραχωρήσει μαζί με το 67% της ΟΛΑ Α.Ε. αυτά τα 950 στρέμματα ελεύθερα βαρών, ενώ πριν ένα χρόνο με νομοθετική ρύθμιση διευθετήθηκε και το ζήτημα που αφορούσε στα ακίνητα κυριότητας του ΟΣΕ, τα οποία πλέον περνούν στη διαχείριση της ΟΛΑ ΑΕ, ενώ η κυριότητα παραμένει στο Σιδηρόδρομο. Τα ακίνητα αυτά είναι τρεις αποθήκες που διαχειρίζεται η ΓΑΙΑΟΣΕ.
Η σύνδεση με την Ανατολική Περιφερειακή
Σημειώνεται ότι τα 195 στρέμματα ιδιωτών, βρίσκονται στο βορειοανατολικό τμήμα της χερσαίας ζώνης του ΟΛΑ, προς την πλευρά του ρέματος Μαΐστρου, του αεροδρομίου και του σημείου εξόδου της ανατολικής περιφερειακής οδού Αλεξανδρούπολης. Σημειωτέον ότι το έργο της Ανατολικής Περιφερειακής χρηματοδοτείται από το Π.Δ.Ε., έχει μειοδοτήσει στο σχετικό διαγωνισμό η ΤΕΚΑΛ, η οποία και θα πρέπει να το ολοκληρώσει σε διάστημα 24 μηνών.
Σε αυτή την προς απαλλοτρίωση έκταση, το master plan του ΟΛΘ προβλέπει αποθηκευτικούς χώρους και λιμενικές εγκαταστάσεις. Υπενθυμίζεται ότι όλη η χερσαία ζώνη του Λιμένα είναι περί τα 950 στρέμματα.
Ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης, παρότι υποστελεχωμένος, υποστήριξε ουσιαστικά το Υπουργείο Ναυτιλίας που κίνησε τη διαδικασία απαλλοτριώσεων, ενώ στο πλαίσιο του διαγωνιστικής διαδικασίας για την πώληση της εταιρείας, προετοίμασε και υλοποιεί μία πληρέστατη διαχείριση στοιχείων στο VDR, για τους υποψήφιους επενδυτές, υποστήριξε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.
Όπως έχουν ήδη ενημερωθεί οι υποψήφιοι επενδυτές για το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς επίσης για τους Οργανισμούς Λιμένων Καβάλας (ΟΛΚ) αλλά και Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ), κρίθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ αναγκαία η αναθεώρηση των χρονοδιαγραμμάτων Β’ φάσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες του GRTimes.gr, oι δεσμευτικές προσφορές για τον ΟΛΚ θα ζητηθεί να υποβληθούν προς το τέλος του 2021, ενώ Ηγουμενίτσα και Αλεξανδρούπολη πάνε για τις αρχές του 2022.