Η Βίκυ Ξανθοπούλου είναι νηπιαγωγός στην Ποταμιά της Θάσου, ένα μικρό χωριό που όμως έγινε γνωστό σε όλο τον κόσμο, χάρη στη δασκάλα του. Διότι η Βίκυ Ξανθοπούλου βραβεύτηκε το 2020 με το Global Teacher Award από τον διεθνή οργανισμό AKS Education Awards, ένα βραβείο που απονέμεται σε εκπαιδευτικούς ως αναγνώριση της συμβολής τους στην παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία, συμβάλλοντας στο να γίνει ο κόσμος μας καλύτερος.
Το βραβείο ήρθε για το project «Παίζουμε Βιβλίο», που εφαρμόζει στην τάξη της εδώ και έξι χρόνια με τους μαθητές της, με σκοπό να τους μεταδώσει την αγάπη για το βιβλίο σε όλες του τις μορφές. «Συνδυάζει την ανάγκη των παιδιών για παιχνίδι με την ανάγκη τους να εντρυφήσουν σε ένα βιβλίο και σε όλες τις πτυχές του. Μέσα από βιωματικές μεθόδους μάθησης, το project καλλιεργεί αξίες στους μαθητές, όπως είναι ο σεβασμός, η συνεργασία, η ενσυναίσθηση, αξίες ενός παγκόσμιου πολίτη. Αυτό είναι που εκτιμήθηκε από τον AKS και έφερε τελικά το βραβείο», δηλώνει η ίδια στο CNN Greece.
Branded Content Manager: Σοφία Μαυραντζά
Director: Σεραφείμ Ντούσιας
Αρχισυνταξία: Χρυσούλα Γρίβα
Ευχαριστούμε θερμά τον Δημήτρη Καρδόγερο για το γύρισμα και το μοντάζ του βίντεο
«Το “Παίζουμε Βιβλίο” είναι όλα όσα αξιώνω ως δασκάλα από την Εκπαίδευση, αλλά και από το ίδιο μου τον εαυτό. Επί πολλά χρόνια αναζητούσα το πραγματικό νόημα της μάθησης, μέσα στο σχολείο, που είναι να δημιουργεί δυνατές εμπειρίες στα ίδια τα παιδιά, να ενεργοποιεί τη φαντασία τους και να τους καλλιεργεί αξίες ζωής», συνεχίζει η Βίκυ Ξανθοπούλου, μιλώντας με πάθος και υπερηφάνεια για το έργο της μέσα στο σχολείο – ακόμα και στο μικρό νηπιαγωγείο ενός χωριού σε ένα ελληνικό νησί, που όμως κατόρθωσε να ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο.
Προκειμένου να πετύχει αυτό που η ίδια κατανοεί και αντιλαμβάνεται ως «νόημα της μάθησης» χρησιμοποίησε το βιβλίο ως παιδαγωγικό εργαλείο και αξιοποιώντας τη θεωρία και την εμπειρία των αναγνωστικών εμψυχώσεων, ως κομμάτι της κοινωνικοπολιτικής εμψύχωσης, έβαλε το βιβλίο μέσα στην τάξη. «Αρχικά ήταν ένα στοίχημα με τον εαυτό μου ότι η λογοτεχνία μπορεί να υπάρξει ως παιδαγωγικό εργαλείο μέσα στην τάξη», δηλώνει η Βίκυ Ξανθοπούλου στο CNN Greece, προσθέτοντας πως πολύ σύντομα η ανταπόκριση των παιδιών, πρώτα από όλα, απογείωσε την ιδέα της.
«Νιώθω ότι ζω, αναπνέω μέσα στη σχολική τάξη»
Η ίδια γεννήθηκε στην Αθήνα, όμως μεγάλωσε στην Καβάλα και σπούδασε στην Αλεξανδρούπολη, στο τμήμα Επιστημών και Εκπαίδευσης Προσχολικής Ηλικίας, με μεταπτυχιακό στην Κοινωνικοπολιτική Εκπαίδευση και Εμψύχωση Ομάδων, με κατεύθυνση στην ενισχυτική προσχολική εκπαίδευση. Αφού εργάστηκε σε κοινωνικές δομές και στη συνέχεια ως νηπιαγωγός σε αρκετά νησιά της Ελλάδας, κατέληξε στη Θάσο. Είναι παντρεμένη και έχει έναν γιο.
Όταν μιλάει για το επάγγελμά της, τη φωνή της κυριεύει η συγκίνηση: «Δεν το βλέπω ως επάγγελμα. Είναι ένας τρόπος έκφρασης, νιώθω ότι ζω, αναπνέω μέσα στη σχολική τάξη. Δουλεύω με το πιο αγνό κομμάτι της κοινωνίας, που είναι τα παιδιά και μαζί προσπαθούμε να φτιάξουμε έναν καλύτερο κόσμο. Η μεγαλύτερη ευχαρίστηση είναι να βλέπεις τους μαθητές σου, που ο καθένας προέρχεται από μία διαφορετική οικογένεια, ένα διαφορετικό περιβάλλον, να ενώνονται, να γίνονται ομάδα και να λειτουργούν με κοινούς κανόνες, με κοινές αξίες, με σεβασμό και αρμονία. Μέσα στην τάξη υπάρχουν μόνο προκλήσεις, δεν υπάρχουν δυσκολίες και προβλήματα. Το να δουλεύεις σε μία τάξη είναι μία πραγματική πρόκληση, είναι μία περιπέτεια και δεν ξέρεις κάθε μέρα τι καινούριο θα σου φέρει».
Η Βίκυ Ξανθοπούλου δεν αφήνει τις περιφερειακές συνθήκες να την αποσπούν από το έργο της. «Όπου και να λειτουργούσα θα προσπαθούσα το ίδιο για τον ίδιο σκοπό, να καλλιεργήσω αξίες στους μαθητές μου» δηλώνει με βεβαιότητα και προσθέτει χαρακτηριστικά: «Παρόλο που βρισκόμαστε σε ένα μικρό χωριό στη Βόρεια Ελλάδα, θέλω οι μαθητές μου να νιώθουν πως βρισκόμαστε στο κέντρο του κόσμου».
Τα βραβεία του «Παίζουμε Βιβλίο»
Η φετινή διάκριση στον παγκόσμιο διαγωνισμό, όπου για πρώτη φορά πήραν μέρος εκπαιδευτικοί από 110 χώρες του κόσμου, δεν ήταν η πρώτη για τη Βίκυ Ξανθοπούλου και το «Παίζουμε Βιβλίο». Σε εθνικό επίπεδο έχει διακριθεί από τον θεσμό Education Leaders Award ως καινοτόμα δράση και ως βέλτιστη μαθησιακή εμπειρία, αλλά και από το ελληνικό παράρτημα της IBBY, από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου. Σε διεθνές επίπεδο, έχει διακριθεί από τον οργανισμό Judith’s Reading Room, στην Αμερική, που προωθεί τη φιλαναγνωσία παγκοσμίως, με το βραβείο Ελευθερίας μέσω του Γραμματισμού αλλά και από τον AKS Education Awards το 2019 όταν κέρδισε τον τίτλο «Teacher of the Year 2019, excellence in teaching».
«Κάθε διάκριση είναι σημαντική, γιατί σου δίνει την επιβεβαίωση ότι αυτό που κάνεις πραγματικά αξίζει και αναγνωρίζεται από ειδικούς με πολλές γνώσεις στην Εκπαίδευση», δηλώνει η ίδια, τονίζοντας πως δεν μπορεί να ξεχωρίσει κανένα από τα βραβεία της αυτά.
«Τα παιδιά να ονειρεύονται – Οι γονείς να τα εμπιστεύονται»
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που πιστεύουν πως το ελληνικό σχολείο, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα πάσχει και χρειάζεται ριζική αναδιάρθρωση. Η Βίκυ Ξανθοπούλου, που με τη δουλειά της και την αδιάκοπη προσπάθειά της μέσα στην τάξη, μαζί με τα παιδιά, ξεχωρίζει, δεν ανήκει σε αυτούς. Αντίθετα, θεωρεί πως το σύστημα εκπαίδευσης που εφαρμόζεται στο ελληνικό νηπιαγωγείο είναι ιδανικό: «Η διάρθρωση του προγράμματος του ελληνικού νηπιαγωγείου είναι ιδανική και μακάρι την ίδια διάρθρωση και τα ίδια εργαλεία να είχαν και οι επόμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, θα ήθελα όλο το εκπαιδευτικό σύστημα, ιδανικά, να λειτουργεί όπως λειτουργεί το νηπιαγωγείο».
Όσο για το δικό της μήνυμα προς τα παιδιά και τους γονείς τους, για την ίδια είναι πολύ απλό: «Θα έλεγα στα παιδιά να συνεχίζουν να ονειρεύονται, να πιστεύουν στα όνειρά τους, να πιστεύουν στις δυνάμεις τους, ότι μπορούν να τα καταφέρουν και στους γονείς, θα έλεγα να έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στις δυνάμεις των παιδιών τους».
Πηγή:www.cnn.gr