Τα τέλη που θα επιβαρύνουν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις – Ποιοι κινδυνεύουν με «τσουχτερά» πρόστιμα

Ανατροπές έρχονται και στη βραχυχρόνια μίσθωση εντός του 2024: Όσοι νοικιάζουν τα σπίτια τους σε ξένους ή εγχώριους επισκέπτες θα πρέπει να συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες, σε διαφορετική περίπτωση μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεως και με «βαριές καμπάνες» στην πλάτη. Στη «σκιά» λοιπόν των αλλαγών που υιοθετήθηκαν μερίδα ιδιοκτητών ακινήτων θα πρέπει να μπει στη διαδικασία να κάνει έναρξη επαγγέλματος, ενώ όσοι «ξεχνούν» να δηλωθούν στο Μητρώο αντιμετωπίζουν νέα βαρύτατα πρόστιμα.

Γράφει ο Βαγγέλης Δουράκης

Μάλιστα, θα πρέπει όσοι αξιοποιούν τα ακίνητά τους με την μέθοδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης να καταβάλλουν πλέον το περιβόητο «πράσινο τέλος», ενώ επεκτείνεται και σε αυτούς το τέλος παρεπιδημούντων.

Σκληρό το νέο καθεστώς για όσους διαθέτουν ακίνητα με βραχυχρόνια μίσθωση

Όπως και να έχει το νέο φορολογικό καθεστώς που διέπει τις βραχυχρόνιες μισθώσεις ακινήτων, από τις αρχές της τρέχουσας χρονιάς, είναι οπωσδήποτε πιο αυστηρό για τους ιδιοκτήτες, σε σχέση με το προηγούμενο, προβλέποντας μεταξύ άλλων επιβολή πρόσθετων φόρων αλλά και βαριές «καμπάνες» για τους «ξεχασιάρηδες».

Μέσω των αλλαγών που έγιναν στον πλαίσιο λειτουργίας των βραχυχρόνιων μισθώσεων, το οικονομικό επιτελείο επιδιώκει να εξομοιώσει τα εν λόγω ακίνητα με τα ξενοδοχειακά ακίνητα, στο μέτρο βεβαίως που αυτό είναι εφικτό.

Την «ανάγκη» για φορολογική δικαιοσύνη, άλλωστε, είχαν αναδείξει εμφατικά οι εκπρόσωποι του ξενοδοχειακού κλάδου, που πίεζαν για αυστηροποίηση των φορο-κανόνων στο πεδίο των βραχυχρόνιων μισθώσεων. Σημείο αναφοράς των ρυθμίσεων αποτελεί η υποχρέωση των φυσικών προσώπων που διαθέτουν τρία ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση να κάνουν έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας (με ανάλογες ασφαλιστικές εισφορές, τέλος επιτηδεύματος και ΦΠΑ από το πρώτο ακίνητο).

Οι συγκεκριμένοι ιδιοκτήτες, λοιπόν, υποχρεούνται να γίνουν επιτηδευματίες για την εφορία, κάνοντας έναρξη εργασιών, αποδίδοντας ΦΠΑ και γενικά να λειτουργούν (λογιστικά) όπως οι επιτηδευματίες αφού θα τηρούν βιβλία της εφορίας.

Βαρύτερα τα πρόστιμα για μη εγγραφή στα Μητρώα

Βεβαίως θα πρέπει να επισημανθεί και το γεγονός ότι αυστηροποιούνται τα πρόστιμα για μη εγγραφή στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης. Το νέο πρόστιμο ορίζεται, ανά φορολογικό έτος, στο 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστο 5.000 ευρώ. Μέχρι πρότινος το πρόστιμο που επιβαλλόταν σε περίπτωση μη εγγραφής στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Μίσθωσης ήταν οριζόντιο, ανερχόταν σε 5.000 ευρώ και αφορούσε τον διαχειριστή, είτε είναι κύριος ή επικαρπωτής ή τρίτος.

Επιπλέον θεσπίζεται ανώτατο όριο διάρκειας 60 ημερών σε κάθε βραχυχρόνια μίσθωση. Το συγκεκριμένο όριο δεν αφορά πάντως στη διάρκεια των μισθώσεων μέσα στο χρόνο, αλλά τη διάρκεια κάθε μίσθωσης ξεχωριστά.

Έτσι, θα επιτρέπεται για παράδειγμα η μίσθωση ενός ακινήτου π.χ. για 150 ημέρες μέσα στη χρονιά, αλλά με την προϋπόθεση ότι κάθε μίσθωση ξεχωριστά δεν θα υπερβαίνει τις 60 ημέρες.

Άλλωστε, ο νέος ορισμός της βραχυχρόνιας μίσθωσης διαμορφώνεται ως εξής: «Ως βραχυχρόνια μίσθωση ορίζεται η μίσθωση ή υπεκμίσθωση ακινήτου για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, μικρότερη των εξήντα (60) ημερών, και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων».

Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί πως στην περίπτωση που διατίθεται προς βραχυχρόνια μίσθωση το σύνολο των διαμερισμάτων πολυκατοικίας ή συγκροτήματος κατοικιών, θα θεωρείται τουριστικό κατάλυμα και θα πρέπει να διαθέτει την αντίστοιχη αδειοδότηση.

Τα τέλη που θα επιβαρύνουν τις βραχυχρόνιες μισθώσεις

Κατά τα άλλα, επεκτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, που είναι 0,5 % επί των εσόδων και «πάει» υπέρ της τοπικής αυτοδιοίκησης. Το τέλος παρεπιδημούντων εισπράττεται μέσω ειδικής πλατφόρμας, από όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον κλάδο, ανεξαρτήτως πλήθους ακινήτων.

Επιπρόσθετα, καταργήθηκε ο φόρος διαμονής ο οποίος επιβάλλεται σήμερα σε ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια και αντικαθίσταται από το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση» το οποίο θα επιβαρύνει επιπλέον και τις βραχυχρόνιες μισθώσεις με 1,5 ευρώ την ημέρα.

Hot this week

Αναστέλλουν τις κινητοποιήσεις τους οι αλιείς – Τι αναφέρουν στην ανακοίνωσή τους

Σε αναστολή των κινητοποιήσεών τους προχωρούν οι αλιείς, έπειτα...

Δήμος Παγγαίου: Χρηματοδότηση 2 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση ζημιών στο παραλιακό μέτωπο

Η αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από έντονα καιρικά...

Κομισιόν: Ενέκρινε ρήτρα διαφυγής για την ενέργεια αποκλειστικά για την Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε αποκλειστικά για την Ελλάδα αίτημα...

Πέντε σημαντικές αποφάσεις του ΠΕΣΥ ΑΜΘ για την επιχειρηματικότητα της Περιφέρειας

Πέντε σημαντικές αποφάσεις για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, την...

Το Νοσοκομείο Καβάλας δεν χρειάζεται άλλους «σωτήρες». Χρειάζεται γιατρούς, νοσηλευτές και στοιχεία

Υπάρχει κάτι παράδοξο στην τελευταία δημόσια συζήτηση για το...

Topics

Κομισιόν: Ενέκρινε ρήτρα διαφυγής για την ενέργεια αποκλειστικά για την Ελλάδα

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε αποκλειστικά για την Ελλάδα αίτημα...

Πέντε σημαντικές αποφάσεις του ΠΕΣΥ ΑΜΘ για την επιχειρηματικότητα της Περιφέρειας

Πέντε σημαντικές αποφάσεις για τη στήριξη της επιχειρηματικότητας, την...

Δήμος Παγγαίου: Ανακαλούνται οι άδειες λειτουργίας 11 γηπέδων – Ξεκινούν επανέλεγχοι ασφάλειας

Την ανάκληση των προσωρινών αδειών λειτουργίας έντεκα γηπέδων ποδοσφαίρου...

Related Articles

Δημοφιλείς κατηγορίες