Ένα νέο κυρωτικό πλαίσιο για τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, όπως ανακοίνωσε το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Βασικός στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η προσαρμογή στις ανάγκες της σύγχρονης κινητικότητας, με παράλληλη αξιοποίηση ψηφιακών λύσεων.
Η φιλοσοφία των αλλαγών επικεντρώνεται στη διασφάλιση της συμμόρφωσης των οδηγών μέσω δίκαιων ποινών που αντιστοιχούν στη σοβαρότητα κάθε παράβασης, χωρίς να επικρατεί τιμωρητικός χαρακτήρας. Οι ποινές θα εφαρμόζονται κυρίως στον οδηγό (πρόστιμα, αφαίρεση άδειας οδήγησης, πόντοι ποινής), αφήνοντας το όχημα εκτός κυρώσεων, καθώς συχνά χρησιμοποιείται από πολλαπλούς οδηγούς.
Οι παραβάσεις διακρίνονται σε δύο κατηγορίες:
1. Σοβαρές παραβάσεις, όπως παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, υπερβολική ταχύτητα ή οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
2. Λιγότερο επικίνδυνες παραβάσεις, όπως παράνομη στάθμευση ή απουσία εγγράφων.
Η κλιμάκωση των ποινών για επαναλαμβανόμενες παραβάσεις, καθώς και η απλοποίηση των διαδικασιών αποπληρωμής των προστίμων, περιλαμβάνονται επίσης στο πλαίσιο. Ειδικές ρυθμίσεις προβλέπονται για επαγγελματίες οδηγούς από το εξωτερικό, με άμεση διευθέτηση των παραβάσεων κατά τον έλεγχο.
Αξιοσημείωτη είναι η μείωση του ανώτατου ορίου ταχύτητας εντός κατοικημένων περιοχών από 50 σε 30 χλμ/ώρα, με στόχο την προστασία ευάλωτων χρηστών της οδού, όπως πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές. Ωστόσο, εξαιρέσεις θα ισχύουν σε δρόμους με ειδική σήμανση ή διαγραμμίσεις που επιτρέπουν υψηλότερη ταχύτητα.
Ειδική προσοχή δίνεται στους πεζούς και τους ανήλικους επιβάτες, με την εισαγωγή ρυθμίσεων που προστατεύουν την ασφάλειά τους. Παράλληλα, αντικοινωνικές παραβάσεις, όπως η παραβίαση δικαιωμάτων ευάλωτων χρηστών, θα αντιμετωπίζονται με αυστηρά διοικητικά μέτρα.
Συνοπτικά, οι βασικοί πυλώνες του νέου πλαισίου περιλαμβάνουν:
• Εξορθολογισμό των ποινών, με έμφαση στην αποτροπή σοβαρών τροχαίων.
• Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων για καλύτερη κατανόηση και εφαρμογή.
• Υποστήριξη της βιώσιμης αστικής κινητικότητας μέσω ρύθμισης ταχυτήτων και χώρων στάθμευσης για μικροκινητικότητα.
• Χρήση τεχνολογικών μέσων, όπως κάμερες, για την ανίχνευση παραβάσεων.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει τρεις εβδομάδες, προσφέροντας την ευκαιρία σε όλους να καταθέσουν τις απόψεις τους.