Γράφει στο Ypodomes.com ο Νίκος Καραγιάννης
Δημοπρατείται το μεγάλο έργο για τη νέα σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης ενώ σήμερα αναμένονται τα σημαντικά νέα για τα έργα που θα πάρουν πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ένωση και θα χρηματοδοτηθούν από το CEF II.
Όπως ενημέρωσε εχθές ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στην Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, είναι θέμα ημερών να προκηρυχθεί ο μεγάλος σιδηροδρομικός διαγωνισμός από την ΕΡΓΟΣΕ.
Παράλληλα προσδιόρισε για τις αρχές Σεπτεμβρίου την υποβολή των φακέλων και των προσφορών ενώ εκτίμησε πως στις αρχές του 2025 θα υπογραφεί το νέο αυτό έργο. Το μήκος της νέας γραμμής είναι περίπου 37 χιλιόμετρα και σύμφωνα με την μελέτη που έχει γίνει θα είναι μονή, ηλεκτροκινούμενη και θα διαθέτει όλα τα η/μ συστήματα που προβλέπονται, δηλαδή σηματοδότηση, ETCS κ.α.
Μιλώντας από το βήμα της Επιτροπής, σημείωσε πως στις αρχές του 2023 είχε γίνει αίτηση στο CEF II για την χρηματοδότηση δύο μεγάλων έργων στη Βόρεια Ελλάδα, το ένα ήταν το Θεσσαλονίκη-Καβάλα-Ξάνθη και το δεύτερο το Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Τελικά, όπως σημείωσε, εγκρίθηκε χρηματοδότηση 210 εκατ. ευρώ για το τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης που βγαίνει πλέον ανεξάρτητα σε διαγωνισμό από την ΕΡΓΟΣΕ και οδεύει προς υλοποίηση.
Το έργο είναι ιδιαίτερα σημαντικό καθώς συνδέει το νέο λιμάνι και την πόλη της Καβάλας με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο ενώ είναι ένα πρώτο βήμα για την υλοποίηση της λεγόμενης Ανατολικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Μελλοντικά και σύμφωνα με τον ανακοινωμένο προγραμματισμό του υπουργείου θα προχωρήσει, σε ορίζοντα 20ετίας και το υπόλοιπο τμήμα που θα είναι η νέα σιδηροδρομική γραμμή Θεσσαλονίκη-Καβάλα. Ο διαγωνισμός του 2022 όπως γίνεται αντιληπτό είναι πλέον χωρίς αντικείμενο.
Σήμερα τα νέα για τις νέες χρηματοδοτήσεις
Σπουδαία νέα όμως αναμένονται σήμερα καθώς θα γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις για τα νέα σιδηροδρομικά έργα που θα χρηματοδοτηθούν από την ΕΕ. Όπως αποκάλυψε από το συνολικό ποσό των 900 εκατ. ευρώ για νέα σιδηροδρομικά έργα, έχει εγκριθεί “ένα πάρα πολύ ικανοποιητικό ποσό”. Να θυμίσουμε πως τα έργα για τα οποία η χώρα έχει αιτηθεί χρηματοδότησης από το “Συνδέοντας την Ευρώπη ΙΙ” ή αλλιώς CEF II είναι:
Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο
Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας
Λιόσια-Κόρινθος
ΣΚΑ-Οινόη
Η χρηματοδότηση αυτών των έργων από το CEF II (σε όσα εγκριθούν) είναι εξαιρετικά σημαντική για το υπουργείο ΥΠΟΜΕ καθώς έτσι πετυχαίνει δύο πράγματα. Από την μια εξασφαλίζει πολύτιμη χρηματοδότηση για σιδηροδρομικά έργα που έχει ανάγκη η χώρα και μάλιστα με άμεση υλοποίηση, εντός της επόμενης πενταετίας.
Από την άλλη του δίνεται επιπλέον χώρος για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει από το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ άλλα σημαντικά σιδηροδρομικά έργα, όπως η επέκταση του Προαστιακού προς Λαύριο, η σύνδεση του 6ου Προβλήτα της Θεσσαλονίκης και ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, η σύνδεση ΒΙΠΕ κ.α..
Εννοείται πως για τα έργα που δεν θα πάρουν το πράσινο φως από την Ευρωπαϊκή Ένωση θα εξεταστεί η χρηματοδότηση τους επίσης από το ΕΣΠΑ ή άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Το σημαντικό είναι πως η αναμονή τελειώνει σήμερα.
Οι δημοπρατήσεις και τα άλλα έργα
Πέρα από το μεγάλο έργο για την σιδηροδρομική γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης, όπως ενημέρωσε ο κ.Σταϊκούρας, θα δημοπρατηθούν εντός του καλοκαιριού τα σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία, ύψους 463 εκατ. ευρώ. Στόχος είναι να υπογραφούν οι συμβάσεις μέσα στον Σεπτέμβριο.
Στον απολογισμό του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, ο κ.Σταϊκούρας ανέφερε πως το Β` εξάμηνο του 2023 έγιναν σημαντικά έργα ασφάλειας, τοποθετήθηκαν 300 κάμερες για την συνεχή παρακολούθηση του δικτύου, προχωρούν εργολαβίες συντήρησης, ενώ στις 14 Μαρτίου 2024 υπεγράφη η σύμβαση για την εγκατάσταση ETCS στα τρένα.
Μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί η εγκατάσταση συνολικά σε 34 συρμούς ενώ έχει ολοκληρωθεί όπως είπε η εγκατάσταση στα Κέντρα Ελέγχου. Όπως ενημέρωση ο επικεφαλής του υπουργείου ΥΠΟΜΕ, θα δοθούν 25 εκατ. ευρώ για να τοποθετηθούν ασφαλείς αυτόματες ισόπεδες διαβάσεις και θα χρειαστεί ένα διάστημα περίπου 18 μηνών για να ολοκληρωθεί η εργολαβία από τον ΟΣΕ.
Παράλληλα αναγνωρίστηκε ότι υπάρχουν χρόνια προβλήματα με τις ισόπεδες διαβάσεις κυρίως σε Βόρεια Ελλάδα και Αχαΐα. Σχετικά με το πρόγραμμα της μεταρρύθμισης του σιδηρόδροομου με την υπό εξέλιξη ενοποίηση των φορέων του, αναφέρθηκε πως προχωρά σύμφωνα με τον προγραμματισμό και ο κ.Σταϊκούρας το χαρακτήρισε ως ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.
Επανέλαβε επίσης πως ο ΟΣΕ έχει αυξημένο πλέον προϋπολογισμό από 45 στα 75 εκατ. ευρώ. Τέλος μίλησε και για τον Προαστιακό Δυτικής Αττικής λέγοντας πως είναι ένα έργο που έχει διάρκεια τα 2 έτη.
Εχθές πραγματοποιήθηκε σύσκεψη στο υπουργείο ΥΠΟΜΕ για το θέμα με εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης και όπως είπε ο κ.Σταϊκούρας, τέθηκε ως θέμα από Δήμαρχο της περιοχής το θέμα της προσβασιμότητας από την επαναλειτουργία της παλιάς μετρικής γραμμής.
πηγή: ypodomes.com