Λίγα 24ωρα μετά την κυβερνητική πρόταση για την αναδιοργάνωση του ελληνικού σιδηρόδρομου και τη δημιουργία ενός νέου ενιαίου φορέα (νέος ΟΣΕ), το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει στα σκαριά μια μακρά λίστα έργων, με ορίζοντα 20ετίας.
Τα έργα, που παρουσίασε ο Χρήστος Σταϊκούρας στο πρόσφατο υπουργικό συμβούλιο, χωρίζονται σε 4 διακριτές περιόδους. Στα έργα που έχουν άμεση προτεραιότητα και πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το 2026, σε αυτά με ολοκλήρωση πενταετίας (2029) και ακολουθούν έργα με δεκαετή σχεδιασμό (2034) και μελλοντικά έργα με εικοσαετή σχεδιασμό (2044).
Από τη σχετική λίστα προκύπτει πως οι έξι διαγωνισμοί για τον ανταγωνιστικό διάλογο θα διαφοροποιηθούν για να ακολουθήσουν τον νέο σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Οι διαγωνισμοί που προχωρούν άμεσα σύμφωνα με πληροφορίες είναι: Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο και το τμήμα Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης ενώ προχωρούν και το Ρίο-Πάτρα και στον πενταετή προγραμματισμό είναι η Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα ΟΛΘ-Δυτικός Προαστιακός Θεσσαλονίκης και η επέκταση του Προαστιακού μέχρι το λιμάνι του Λαυρίου.
Έργα άμεσης προτεραιότητας
Οριστικές αποκαταστάσεις Θεσσαλίας (Ταμείο Ανάκαμψης) με 180 εκατ. ευρώ
Σηματοδότηση Θεσσαλονίκη-Ειδομένη («Phasing” μεταξύ ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020 και ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 27 εκατ. ευρώ
Νέα Καρβάλη – Τοξότες (CEF1) με 212 εκατ. ευρώ
Προαστιακός Δυτικής Αττικής (Ταμείο Ανάκαμψης) με 110 εκατ. ευρώ.
Στη δεύτερη λίστα είναι τα έργα 1,39 δισ. ευρώ προς χρηματοδότηση από το CEF II (το πρόγραμμα Συνδέοντας την Ευρώπη). Αυτά είναι:
ΣΚΑ – ΟΙΝΟΗ με 240 εκατ. ευρώ
Λιόσια – Κόρινθος (Αναβάθμιση) με 70 εκατ. ευρώ
Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (Αναβάθμιση) με 90 εκατ. ευρώ
Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (Ηλεκτροκίνηση) με 75 εκατ. ευρώ
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 480 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 341 εκατ. ευρώ
Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο με 295 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 214 εκατ. ευρώ
Ρίο – Πάτρα με 477 εκατ. ευρώ και χρηματοδότηση 366 εκατ. ευρώ.
Σε βάθος 5ετίας
Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ο προβλήτα με το εθνικό δίκτυο (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 35 εκατ. ευρώ
Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 20 εκατ. ευρώ
Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου και σύνδεση με λιμένα Λαυρίου (Ε.Π.ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ 2021-2027) με 391 εκατ. ευρώ
Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCS Level 1 και αναβάθμιση γραμμής στο τμήμα Λατομείο – ΒΙΠΕ – Σ.Σ. Βόλου. Έργο ενταγμένο στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020. Αναφέρεται ως έργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” 2021-2027 αλλά λόγω “DANIEL” δεν έχει γίνει ακόμα η διαδικασία .
Παλαιοφάρσαλος –Καλαμπάκα: Εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης με ETCS Level 1 και κατασκευή παρακαμπτήριας γραμμής στον Σ.Σ. Σοφάδων. Έργο ενταγμένο στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ 2014-2020. Αναφέρεται ως έργο στο “ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ” 2021-2027 αλλά λόγω “DANIEL” δεν έχει γίνει ακόμα η διαδικασία.
Στρυμώνας- Αλεξανδρούπολη Ικόνιο (Υπό διερεύνηση)
Τα μεσοπρόθεσμα έργα:
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ: Στρυμόνας – Αλεξανδρούπολη Γραμμές – Υπό διερεύνηση
ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΓΝΑΤΙΑ: Στρυμώνας – Αλεξανδρούπολη, Παραλλαγή Ίασμος- Πολύανθος με 110 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Πλατύ – Φλώρινα, με 50 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΑΘΗΝΩΝ: Ικόνιο – Σφίγγα με 700 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΛΙΜΕΝΩΝ: Επέκταση προαστιακού και σύνδεση με λιμένα Ραφήνας με 310 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Με ορίζοντα 20ετίας
Προαστιακός Πάτρας: Πάτρα – Πύργος με 200 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα –Ηγουμενίτσα με 1.55 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Δυτική Εγνατία: Καλαμπάκα – Κοζάνη με 550 εκατ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Νέα Ανατολική Εγνατία: Θεσσαλονίκη – Ν.Καρβάλη με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Δυτική Μακεδονία: Αναβάθμιση Δικτύου με 2 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση
Πελοπόννησος: Αναβάθμιση Δικτύου με 1.5 δισ. ευρώ – Υπό διερεύνηση