tap-4

Όπως ήταν αναμενόμενο, χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα κατέληξε η μαραθώνια συνάντηση που πραγματοποιήθηκε σήμερα   στο δημαρχείο της Καβάλας, σχετικά με την όδευση του αγωγού φυσικού αερίου ΤΑΡ από την περιοχή των Τεναγών των Φιλίππων.

Στη συνάντηση παρέστησαν εκπρόσωποι πολλών φορέων, ενώ στη διάρκεια της, μέλη του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας, όπως και εκπρόσωποι κατοίκων του πρώην δήμου Φιλίππων, αποχώρησαν από αυτήν.

ΤΑΛΑΙΠΩΡΕΙΤΑΙ ΜΙΑ ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

»Η κατάσταση αυτή για το χρονίζον θέμα του Τ.Α.Ρ. είναι απαράδεκτη. Για 15 χιλιόμετρα αλλαγής της όδευσης ταλαιπωρείται μια τοπική κοινωνία και όλοι οι θεσμικοί παράγοντες, που έπρεπε να έχει λυθεί προ πολλού. Αν σήμερα είχε την ευχέρεια να χαράξει την όδευση η κοινοπραξία, υπήρχε μια περίπτωση να επιλέξει αυτή τη χάραξη; Είμαι βέβαιος πως όχι, με βάση τη μορφολογία και την πολιτιστική ταυτότητα της περιοχής. Ήταν μια αλαζονική αντίληψη από την κοινοπραξία σε μια περίοδο που το Κ.Α.Σ. έδωσε τη θετική γνωμοδότηση, που ο Σαμαράς και η παρέα του ήθελαν να δείξουν το success story στην ελληνική κοινωνία. Σε καμία περίπτωση το Κ.Α.Σ. σήμερα δεν θα προέβαινε σε αυτή τη γνωμοδότηση. Είναι απαράδεκτο ότι χάθηκε τόσος χρόνος. Έστω και την ύστατη στιγμή, αν πρυτανεύσει ένα πνεύμα κατανόησης των προβλημάτων ή των συνεπειών, θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς να δώσουν λύση και να σχεδιάσουν την παράκαμψη αυτής της όδευσης, σύμφωνα με όσα προτείνουν οι τοπικές κοινωνίες», επισήμανε στις δηλώσεις του μετά το πέρας της συνάντησης, ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Δημήτρης Εμμανουηλίδης.

ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ ΤΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ

Από την πλευρά του ο βουλευτής Καβάλας του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., Κώστας Μορφίδης, στις δηλώσεις του σημείωσε ότι  »Θα πρέπει η εταιρεία να σταθμίσει τα πράγματα. Απ’ όποια πλευρά και να το δει, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση σήμερα, είναι προς συμφέρον δικό της, του έργου και της τοπικής κοινωνίας να εξετάσει την αλλαγή της όδευσης του αγωγού. Όχι μόνο γιατί οι κοινωνίες πρέπει να έχουν τον πρώτο λόγο, αλλά και για τον πολιτισμό και το περιβάλλον της περιοχής. Εταιρεία και υπουργείο πρέπει να καταβάλλουν αυτή την προσπάθεια, που το έργο είναι σε εξέλιξη, αφού είναι το καλό όλων».

ΔΥΣΚΟΛΟ ΣΗΜΕΙΟ

Στις δηλώσεις που έγιναν αμέσως μετά το πέρας της συνάντησης, ο αντιπεριφερειάρχης Καβάλας, Θόδωρος Μαρκόπουλος, δήλωσε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι  »Έγινε μια εκτεταμένη συζήτηση, η οποία όμως έγινε με καθυστέρηση δυο ετών. Ο χρόνος που πέρασε δεν είναι υπέρ της εξεύρεσης λύσης στο ζήτημα, ούτε υπέρ του έργου, ούτε υπέρ της καλύτερης συνεννόησης μεταξύ των πλευρών. Βρισκόμαστε σήμερα σε ένα δύσκολο σημείο. Το υπουργείο λέει ότι δεν είναι εξουσιοδοτημένο για να πει κάτι ουσιώδες και η κοινοπραξία βρίσκεται παρούσα με ένα επιχείρημα που λέει ότι έχει όλες τις άδειες,, ζητώντας να μάθει τι προβληματίζει για να δει αν τίθεται θέμα αλλαγής όδευσης. Αισιοδοξούμε και κάναμε προσπάθειες για να καταστήσουμε σαφές ποιο είναι το πραγματικό ζητούμενο της σημερινής συζήτησης. Φοβάμαι ότι οι εκπρόσωποι του υπουργείου και της κοινοπραξίας προσήλθαν χωρίς να κατανοούν την πραγματική βάση της συζήτησης».

ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ

Από την πλευρά της η δήμαρχος Καβάλας, Δήμητρα Τσανάκα, στις δηλώσεις της υπογράμμισε ότι  »Δώσαμε να καταλάβουν όλοι, πόσο σημαντικό είναι για εμάς να ακούσουμε τη φωνή των αγροτών, που είναι ιδιοκτήτες αυτής της γης στο κάτω – κάτω κι έχουν δικαίωμα να χειρίζονται τα χωράφια που κληρονόμησαν όπως νομίζουν. Προσπαθήσαμε να εκμαιεύσουμε μια καλή πρόθεση και από την πλευρά της εταιρείας και από την πλευρά του υπουργείου. Εμείς δεν είμαστε το κράτος. Το υπουργείο έχει τη δύναμη να πείσει την εταιρεία να έρθει σε μια κουβέντα, ας το δούμε χιλιόμετρο το χιλιόμετρο, ό,τι κερδίσουμε, έστω την τελευταία στιγμή. Είμαστε πρόθυμοι να βοηθήσουμε και η περιφέρεια και ο δήμος στα τυπικά (άδειες, περιβαλλοντικά κλπ.) για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε την κατάσταση. Ας ελπίσουμε ότι όλοι όσοι βρέθηκαν εδώ κατάλαβαν πόσο σημαντικά είναι για αυτήν την περιοχή αυτά τα 15 χιλιόμετρα. Είπα ότι μπορεί να είχαν δίκιο οι αγρότες που αποχώρησαν, γιατί μιλούσαμε για τα δικά μας χιλιόμετρα κι ακούγαμε απαντήσεις για την υπόλοιπη επικράτεια. Δεν είναι σωστό αυτό. Δεν νομίζω ότι είδαμε έστω και ελάχιστη συμφωνία. Όχι ότι είχαμε αισιοδοξία σε αυτό το θέμα, αλλά νομίζω ότι πρέπει να έρθουμε πιο κοντά, να υπάρξει μια κατανόηση. Στα τυπικά όλα είναι εντάξει. Η ουσία είναι που έχει σημασία. Να μην μας λένε ότι δεν περνά ο αγωγός από Τενάγη, όταν είναι πρόθυμοι να αλλάξουν το χώμα για να σκεπάσουν το σωλήνα και κάτω από αυτόν. Το σκέφτονται κι αυτό, μήπως υπάρχουν επιπτώσεις από τη φωτιά στο θέμα της ασφάλειας. Μόνο στην καλή πρόθεση μπορούμε να στηριχθούμε. Θέλουμε να προλάβουμε καταστάσεις κι ο μόνος που μπορεί να παρέμβει αυτή τη στιγμή είναι το ελληνικό κράτος».

ΝΑ ΠΡΥΤΑΝΕΥΣΕΙ Η ΛΟΓΙΚΗ

Ο αντιπεριφερειάρχης Δράμας, Αργύρης Πατακάκης, ο οποίος παρέστη συνάντηση, δήλωσε σχετικά ότι  »Θέσαμε τον προβληματισμό και τις αντιδράσεις μας, αλλά πιστεύουμε ότι οι λανθασμένες επιλογές του υπουργείου και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων που έγινε από το 2013, δημιουργούν πολλά ερωτηματικά και πολλά προβλήματα. Πιστεύουμε ότι μπορεί να πρυτανεύσει η λογική. Ζητήσαμε να γίνουν κάποιες αλλαγές, ιδιαίτερα κοντά από τον αρχαιολογικό χώρο, αλλά η εταιρεία είναι ανένδοτη και νομίζω ότι είναι λάθος η όλη επιλογή και η εμμονή της να συνεχίζει αυτήν την τακτική. Θα πρέπει να σεβαστεί τον αγώνα που κάνουν οι αγρότες μας και έστω την τελευταία στιγμή να γίνει αλλαγή στην όδευση του αγωγού, για να μην έχουμε προβλήματα στις Π.Ε. Καβάλας και Δράμας».

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ

Η Κατερίνα Μουζουράκη, διευθύντρια επικοινωνίας του ΤΑΡ για την Ελλάδα, αμέσως μετά το πέρας της συνάντησης δήλωσε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης ότι  »Είμαστε σήμερα εδώ μια μεγάλη ομάδα εκπροσώπησης του ΤΑΡ, σε συνέχεια του καλέσματος που μας απηύθυνε η δήμαρχος Καβάλας, προκειμένου να συζητήσουμε κάποιες ανησυχίες και απορίες που υπάρχουν σχετικά με το έργο της κατασκευής του αγωγού στην περιοχή των Τεναγών. Έγινε μια πολύ μεγάλη σύσκεψη που διήρκεσε αρκετές ώρες, τέθηκαν ζητήματα από όλες τις πλευρές. Είναι η όγδοη τέτοια συνάντηση που γίνεται στην περιοχή της Καβάλας, προκειμένου να απαντήσουμε σε απορίες και ανησυχίες. Είμαστε πάντα ανοιχτοί να συζητήσουμε οποιαδήποτε θέματα αφορούν στην κατασκευή και να δώσουμε απαντήσεις. Λυπούμαστε που δεν κάθισαν όλοι οι συνδιαλεγόμενοι να συνεχίσουμε αυτή τη συζήτηση. Προς το τέλος τέθηκαν πραγματικά κάποια ουσιαστικά ζητήματα, τα οποία καταγράψαμε και δώσαμε τις απαντήσεις μας και ελπίζουμε ότι θα συνεχίσουμε να έχουμε έναν ειλικρινή διάλογο. Από την πλευρά μας δεν τίθεται θέμα αλλαγής της όδευσης. Αυτό που απαντήσαμε και στην αίθουσα είναι προκειμένου να γίνει μια συζήτηση αλλαγής της όδευσης, θα πρέπει να τεθούν και συγκεκριμένα επιχειρήματα που ορίζουν την ανάγκη αυτής της αλλαγής. Αυτό που είναι σημαντικό είναι ότι η εταιρεία έχει κάνει ήδη αλλαγή της όδευσης σε συνέχεια των ανησυχιών που είχαν απευθυνθεί το 2013 κι αυτή τη στιγμή η όδευση που έχει επιλεγεί και εγκριθεί τόσο από το υπουργείο Ενέργειας, όσο και από το υπουργείο Πολιτισμού, είναι η πλέον ασφαλής και λαμβάνει υπόψη της και τα θέματα ασφαλείας και τα περιβαλλοντικά, αλλά και τα αγροτικά θέματα. Πολύ σημαντικό είναι το ότι η όδευση που έχει εγκρίνει το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της χώρας, προκειμένου να προστατεύεται ο αρχαιολογικός χώρος των Φιλίππων. Είμαστε εδώ για να συζητήσουμε όλα τα ουσιαστικά, τεχνικά θέματα, και τις απορίες που υπάρχουν και σε αυτό θα συνεχίσουμε να δίνουμε απαντήσεις. Προφανώς αν δεν μας τεθούν απορίες που σχετίζονται με την όδευση για να τις απαντήσουμε, δεν μπορούμε απλά να σχολιάσουμε προσωπικές απόψεις και κρίσεις. Δεν είμαστε πολιτικοί, δεν θα μπούμε σε μια συζήτηση τι αρέσει και τι δεν αρέσει. Μπορούμε μόνο να απαντήσουμε τεχνικά και με επιχειρήματα για τον τρόπο με τον οποίο κατασκευάζουμε τον αγωγό».

ΚΑΛΟΣΤΗΜΕΝΟ ΘΕΑΤΡΟ

Νωρίτερα, ο πρόεδρος του Αγροτικού Συλλόγου Καβάλας, Θέμης Καλπακίδης, αποχωρώντας από τη συνάντηση, δήλωσε στα τοπικά μέσα ενημέρωσης: »’Η συγκεκριμένη σύσκεψη ήταν ένα καλοστημένο θέατρο από πλευράς της κοινοπραξίας, κουβαλώντας τους μισούς συμβούλους και τεχνικούς της. Σε όσα θέλαμε απαντήσεις, όσον αφορά παρανομίες της εταιρείας στην περιοχή μας, δεν τις λάβαμε επί της ουσίας. Το μόνο που αρκέστηκαν να μας πουν, είναι ότι δεν μπορεί να αλλάξει η όδευση του αγωγού. Αυτό το ζητάμε εδώ και πέντε χρόνια. Ίσως, η κοινοπραξία να πιστεύει ότι θα κουραστούμε και θα αποχωρήσουμε, όμως το ξεκαθαρίζουμε ότι δεν τα παρατάμε. Παραμένει σε ισχύ αυτό που είπαμε εδώ και καιρό, το ραντεβού στα χωράφια. Θα μπούμε μπροστά στα χωράφια και θα περάσουν μόνο πάνω από τα σώματά μας. Έχουμε βάλει πάρα πολλά ζητήματα, στα οποία η εταιρεία απαντά με τραγικά επιχειρήματα, για να μην πω γελοία. Δεν πήραμε απαντήσεις. Με τη σιωπή τους αποδέχτηκαν τις καταγγελίες μας, όσον αφορά τη διαβούλευση και τη διαπραγμάτευση, αλλά και τις στημένες συναντήσεις στην περιοχή. Ουσιαστικά, με αυτό τον τρόπο επιδιώκουν να πείσουν το υπουργείο Περιβάλλοντος πως όλα είναι καλά. Για κακή τους τύχη, εμείς θα τα αναδεικνύουμε. Το τραγικότερο όλων είναι ότι ο εκπρόσωπος του υπουργείου μας ανέφερε πως δεν γνωρίζει τις δηλώσεις του πρωθυπουργού, που έκανε από την περιοχή μας. Ξεκαθαρίζουμε ότι εμείς δεν θέσαμε ποτέ ερωτήματα, αλλά ζητήματα που εγείρονται από την παρούσα όδευση και μας οδηγούν να ζητάμε επιτακτικά την αλλαγή της. Ουσιαστικά, η θέση της επιβαρύνει την ελληνική κοινωνία και οικονομία. Δεν έχουν απαντήσει ποιον θα επιβαρύνουν τα έργα πλησίον και πάνω στον αγωγό, όπως επίσης δεν απαντήθηκε ποτέ για τις δεσμεύσεις γης και γιατί δεν αποζημιώνει τα 400 μέτρα. Δεν μας ενδιαφέρει τι λέει η εταιρεία, διότι όσα αναφέρει δεν έχουν καμιά σχέση με την πραγματικότητα και δεν απαντά στην ουσία».

ΣΩΡΕΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ

»Το θέμα που τίθεται για το σύνολο της κοινωνίας, είναι κατά πόσο έχει σεβαστεί η κοινοπραξία τις ανάγκες και τις αγωνίες της τοπικής κοινωνίας. Δεν τίθεται μόνο η δέσμευση χωραφιών, που πλήττουν την τοπική οικονομία, αλλά υπάρχει σωρεία θεμάτων, που η εταιρεία δεν έχει απαντήσει. Υπάρχει σε εξέλιξη η συζήτηση για το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, που ουσιαστικά είναι ο χάρτης ανάπτυξης της περιοχής. Οι εκπρόσωποι το έχουν λάβει υπ’ όψιν; Το έχουν ψάξει; Επίσης, θίγεται ο υδροφόρος ορίζοντας, που στη συγκεκριμένη περιοχή έχει να κάνει τόσο με τη λειτουργία των ιαματικών πηγών και τα Λασπόλουτρα των Κρηνίδων, αλλά και με την άρδευση. Τι θα γίνει αν υπάρξουν άλλες προοπτικές ανάπτυξης; Είμαστε μια δυναμική περιοχή, με λιμάνι, στα σκαριά είναι η σιδηροδρομική σύνδεση και ο Ε-61. Αύριο – μεθαύριο θα ζητούνται λύσεις και θα τις απαγορεύει η εγκατάσταση του αγωγού. Τόνισα εξ αρχής ότι για να υπάρξει η διέλευση του αγωγού, πρώτα πρέπει να γίνουν σεβαστές αυτές οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, που δεν το έχει κάνει ο Τ.Α.Ρ.. Προφανώς, υπάρχει θέμα και με την παραμονή του μνημείου του αρχαιολογικού χώρου των Φίλιππων στον Κατάλογο της UNESCO. Επίσης, πολλά έργα υποδομής είναι απαραίτητα για την περιοχή. Πως θα αντιμετωπιστούν τα πλημμυρικά φαινόμενα στα Τενάγη; Πως θα προχωρήσουν τα αρδευτικά έργα; Το κόστος του Ε-61 θα αυξηθεί, όταν θα κατασκευάζεται και η εταιρεία θα έχει φύγει. Το κόστος, γενικά, για την κοινωνία θα είναι πολλαπλό. Επίσης, δεν γνωρίζω πως έχει αντιμετωπίσει η εταιρεία τα θέματα ασφαλείας», δήλωσε τέλος, ο πρώην δήμαρχος Φιλίππων, Λάζαρος Τσαταλμπασίδης.

 

Προηγούμενο άρθρο«Θα διεκδικήσω το κτίριο της παλιάς Μεραρχίας δίπλα από το 1ο Γυμνάσιο» δηλώνει η δήμαρχος Καβάλας Δήμητρα Τσανάκα
Επόμενο άρθροΜηχανήματα ζητά ο Δήμος Νέστου ως ανταποδοτικά οφέλη από τη διέλευση του αγωγού ΤΑΡ