Η Τσικνοπέμπτη είναι γιορτή της ορθόδοξης παράδοσης στην οποία καταναλώνονται μεγάλες ποσότητες κρέατος. Λαμβάνει χώρα την Πέμπτη, λόγω του ότι οι ημέρες Τετάρτη και Παρασκευή είναι “νήστιμοι ημέραι”, της δεύτερης εβδομάδας των Αποκριών, της καλούμενης Κρεατινής. Προηγείται αυτής η πρώτη κατά σειρά εβδομάδα, η Προφωνή, και ακολουθεί η τρίτη εβδομάδα της Τυροφάγου. Πραγματοποιείται κάποιες ημέρες πριν από την έναρξη της μεγάλης νηστείας της Σαρακοστής.

Διαφορετική θα είναι η φετινή Τσικνοπέμπτη για τους Έλληνες, αφού φέτος θα τσικνίσουν… στην κουζίνα, στο μπαλκόνι ή στην αυλή λόγω των περιοριστικών μέτρων για την εξάπλωση του κορωνοϊού.

Η Τσικνοπέμπτη δεν θα βρει τους κατοίκους στους δρόμους και στις γειτονιές όπως άλλες χρονιές, ούτε σε μεγάλες παρέες …πάνω από τις ψησταριές, αλλά στο σπίτι. Το τσίκνισμα, όπως προκύπτει από τις παραγγελίες για το τραπέζι της ημέρας, θα είναι υπόθεση άκρως οικογενειακή. «Οι παραγγελίες φέτος στα κρεοπωλεία είναι μικρότερες σε ποσότητα αλλά μεγαλύτερες σε αριθμό, καθώς δεν θα έχουμε φουφούδες στις γειτονιές και μαζέματα έξω από τα μαγαζιά, αλλά το έθιμο θα γίνει εντός των σπιτιών, οπότε κάθε οικογένεια έχει παραγγείλει για τα μέλη της και μόνο», εξηγούν οι κρεοπώλες

Ο κάθε νοικοκύρης κανόνισε την παραγγελία του κάνοντας υπολογισμούς και μαθηματικές πράξεις συνδυαστικά με τον αριθμό των ατόμων που μένουν στο ίδιο σπίτι. Για παράδειγμα, για τέσσερα άτομα παραγγέλνουν συνήθως τέσσερις μπριζόλες, οκτώ μπιφτέκια και μερικά λουκάνικα, ένα πακέτο καθαρά οικογενειακό,. Πρωταγωνιστής στις παραγγελίες της Τσικνοπέμπτης είναι για μια ακόμη χρονιά το χοιρινό σε όλες του τις εκδόσεις. Σουβλάκι, πανσέτες, μπριζόλες και λουκάνικα έχουν την τιμητική τους, ενώ φέτος το κοτόπουλο κατέλαβε τη δεύτερη θέση στις προτιμήσεις του κόσμου, σύμφωνα με τον πρόεδρο των κρεοπωλών.

Σημειώνουν , δε, πως έχουν ήδη γίνει παραγγελίες από καταστήματα εστίασης που θα λειτουργήσουν με παράδοση κατ’ οίκον για όσους είτε δεν μπορούν λόγω υποχρεώσεων είτε δεν θέλουν να τσικνίσουν στο σπίτι τους.

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ ΣΤΗ ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

στην Κοζάνη την Τσικνοπέμπτη γίνεται η επίσημη έναρξη της αποκριάς στην κεντρική πλατεία ενώ ανάβει και ο πρώτος φανός σε μία από τις γειτονιές της πόλης. Ο φανός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Κοζανίτικης αποκριάτικης παράδοσης. Πρόκειται για εορταστική πυρρά σε κεντρικά σταυροδρόμια και γειτονιές της Κοζάνης όπου οι συμμετέχοντες χορεύουν γύρω της με τη συνοδεία τοπικού κρασιού και Κοζανίτικου κιχιού.

στην κεντρική πλατεία της Ξάνθης πραγματοποιούνται εκδηλώσεις όπως η «Βραδιά Παραδοσιακών Γεύσεων», όπου οι Λαογραφικοί Σύλλογοι της πόλης προσφέρουν εδέσματα, χορό και μουσική από διάφορες περιοχές της Ελλάδας.

στο Ξινό Νερό Φλώρινας την Τσικνοπέμπτη γίνεται χορός μασκέ με ορχήστρα και παραδοσιακή μουσική.

στις αλάνες των Σερρών ανάβονται μεγάλες φωτιές, στις οποίες αφού ψήσουν το κρέας, πηδούν από πάνω τους. Τέλος κάποιος από την παρέα με χιούμορ αναλαμβάνει τα «προξενιά», ανακατεύοντας ταυτόχρονα τα κάρβουνα με ένα ξύλο.

στην Κομοτηνή καψαλίζουν μια κότα που πρόκειται να φαγωθεί την επόμενη Κυριακή (της Απόκρεω). Αυτήν την ημέρα τα αρραβωνιασμένα ζευγάρια ανταλλάσσουν δώρα φαγώσιμα. Ο αρραβωνιαστικός στέλνει στην αρραβωνιαστικιά του μια κότα, τον κούρκο, και εκείνη στέλνει μπακλαβά και μια κότα γεμιστή. Όλα αυτά σχετίζονται με την παροιμία πως ο «έρωτας περνάει από το στομάχι».

«Την Τσικνοπέμπτη, σφάζονται σε πολλά μέρη τα χοιρινά, κυρίως στη νότια Ελλάδα και σε ορισμένα νησιά. Το Σάββατο όμως της ίδιας εβδομάδας, καθώς και τα δύο επόμενα Σάββατα, της Τυρινής και εκείνο της πρώτης εβδομάδας της Σαρακοστής, των Αγίων Θεοδώρων, είναι αφιερωμένα στη μνήμη των πεθαμένων. Στα Ψυχοσάββατα αυτά φαίνεται ότι συνεχίζεται αρχαία συνήθεια, αν λάβουμε υπόψη ότι στα Ανθεστήρια, που τελούνταν στην αρχαία Αθήνα την ίδια περίπου εποχή που σήμερα είναι οι Αποκριές, η τρίτη ημέρα, οι Χύτροι, ήταν ημέρα των ψυχών, με προσφορές πανσπερμίας στους νεκρούς και σπονδές από νερό πάνω στους τάφους».

Σύμφωνα με τη λαογραφία την ημέρα της Τσικνοπέμπτης στη Θήβα αρχίζει ο “βλάχικος γάμος” που ξεκινά με το προξενιό δύο νέων, συνεχίζει με το γάμο και τελειώνει την Καθαρή Δευτέρα με την πορεία των προικιών της νύφης και το γλέντι των συμπεθέρων. Όλες αυτές οι διαδικασίες είναι γεμάτες από σατυρική αθυροστομία, κέφι, γλέντι και χορό.

Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελεί ο εορτασμός της στην Πάτρα κατά τη διάρκεια του Πατρινού καρναβαλιού, όπου εκατοντάδες Πατρινοί από το μεσημέρι της Τσικνοπέμπτης στήνουν ψησταριές σε κάθε σημείο της πόλης, ακόμα και έξω από τα καταστήματά τους. Τοπικά δρώμενα “ο γάμος της Γιαννούλας της κουλουρούς” και “τα Τριτάκεια του Λάζαρη Η Γιαννούλα ήταν υπαρκτό πρόσωπο, επρόκειτο για μια φτωχή γυναίκα της Άνω πόλης που έζησε στην περίοδο πριν τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και κύρια δραστηριότητά της ήταν η πώληση κουλουριών που της εξασφάλιζε τα προς το ζην. Ορισμένοι Πατρινοί εκμεταλλευόμενοι την αφέλειά της και το ευφάνταστο του χαρακτήρα της, της έταζαν πως θα την παντρέψουν με τον πρόεδρο της Αμερικής Ουίλσον. Η σχετική φάρσα περιλάμβανε άφιξη του Ουίλσον με πλοίο στο λιμάνι και άνοδό του στην Άνω πόλη όπου θα τελούνταν και ο γάμος με τη Γιαννούλα. Η εύπιστη κουλουρού υποδεχόταν τον υποτιθέμενο Ουίλσον, Ιούλσο όπως τον πρόφερε η ίδια, και που φρόντιζαν πάντα να τον ντύνουν με φράκο και ημίψηλο, αλλά ώσπου να αντιληφθεί την ειρωνεία της στιγμής, το πλήθος των συγκεντρωμένων για το γάμο είχε διασκεδάσει με την ψυχή του. Το θέαμα επαναλήφθηκε αρκετές χρονιές. Στην παλαιά πόλη της Κέρκυρας τελούνται τα Κορφιάτικα ή πετεγόλια . όπως το λένε οι Κερκυραίοι, δεν είναι άλλο από το γνωστότατο κουτσομπολιό και αποτελεί μέρος του Κερκυραϊκού Καρναβαλιού.

Προηγούμενο άρθροΕυπρεπισμός πάρκων και κοινοχρήστων χώρων απο την υπηρεσία καθαριότητας του Δήμου Καβάλας
Επόμενο άρθροΕμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης: clickaway και ωράριο από 7:00 π.μ. έως 5:30 μ.μ. για όλες τις επιχειρήσεις