Λόγος πολύς γίνεται στις μέρες μας για τη θέση του Τελωνειακού καταστήματος Καβάλας, το οποίο λειτουργεί στο κεντρικό λιμάνι για σαράντα και πλέον χρόνια, αφού εγώ βιοπορίστηκα ως εκτελωνιστής στο εν λόγω κτήριο για μια 38ετία. Μήλον της έριδος το κτήριο του ΟΛΚ για υπηρεσίες και οργανισμούς και με την περιφέρεια να μπαίνει εσχάτως στο γαϊτανάκι της διεκδίκησης της θέσης- φιλέτο, για ποίκιλα οράματα. Από ξενοδοχείο έως δωμάτιο- γραφείο με θέα. Αφορμή για την τωρινή κινητοποίηση με έγγραφα σε Υπουργεία και Αρχές, το ατύχημα με τον γερανό στην Ερυθρού Σταυρού και η κατάρρευση της γέφυρας, η τύχη της οποίας παίζεται σαν μπαλάκι πιγκ- πογκ από ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ σε Δήμο και από κει σε Υπουργείο Υποδομών κι έπεται συνέχεια. Το εγχείρημα απέτυχε όταν επιχειρήθηκε για πρώτη φορά το 2003 , επειδή οι τότε αρμόδιοι σε όλα τα μετερίζια αντελήφθησαν ότι δε συμφέρει επ’ ουδενί η μεταφορά του Τελωνείου στο νέο λιμάνι Φίλιππος Β΄. Κατ’ αρχάς , ξέχασαν οι φορείς που έστειλαν έγγραφο στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ότι στο συγκεκριμένο κτήριο στεγάζονται δυο εξαιρετικά νευραλγικές υπηρεσίες για τον κοινωνικό ιστό της Καβάλας, μηχανογραφημένες και οι δυο από έναν πανάκριβο ηλεκτρονικό «στόλο». Το Τελωνείο και το τοπικό κατάστημα του Χημείου του Κράτους. Υπηρεσίες – συγκοινωνούντα δοχεία. «Δει δη χρημάτων» έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι και οι Νεοέλληνες , όσο κι αν πάσχουν από Αβδηριτισμό, πάγωσαν το σχέδιο, επειδή άνοιξαν συρτάρια και θυρίδες, τα βρήκαν όλα άδεια, οι προσπάθειες να βρουν κονδύλια ατελέσφορες και οι υπηρεσίες

παρέμειναν στις θέσεις τους. Πέρα απ’ το σοβαρό οικονομικό εμπόδιο, υπήρξαν και συνεχίζουν να υπάρχουν σοβαρότατοι λόγοι που δεν επιτρέπουν τη μεταφορά της τελωνειακής υπηρεσίας έξω από την πόλη. Πολλώ δε μάλλον ασύμφορη η παραμονή και η στάθμευση των φορτηγών αυτοκινήτων, που φέρουν εμπορεύματα από Τουρκία, σ’ έναν χώρο με μηδενική υποδομή, όπως το λιμάνι Φίλιππος Β΄. Η καθημερνή μετακίνηση υπαλλήλων δέκα χιλιόμετρα από τη βάση τους δημιουργεί κενό στην οργάνωση της υπηρεσίας, στην εξυπηρέτηση συναλλασσομένων, στη χρονοχρέωση που συνεπάγεται της όποιας καθυστέρησης.

Σε μια περίοδο που τα έσοδα της υπηρεσίας έχουν αυξηθεί εξ αιτίας της απρόσκοπτης λειτουργίας της, της εύρυθμης διευθέτησης όλων των ζητημάτων που άπτονται των εκτελωνισμών, θα ήταν καίριο κτύπημα στον εμπορικό και οικονομικό τομέα της ευρύτερης περιοχής μια απόφαση μεταφοράς της , ολική ή μερική , βασιζόμενη σε επιφανειακή εκτίμηση κι όχι σε βαθύτερη έρευνα των θετικών κι αρνητικών επιπτώσεων. Ενώ σήμερα η εξυπηρέτηση είναι άμεση και οι εκτελωνισμοί επιτυγχάνονται με γρήγορους ρυθμούς, μια ενδεχόμενη μετακίνηση του σημείου ελέγχου από το κέντρο σε σημείο που απαιτείται μετάβαση εκτελωνιστού και τελωνειακού υπαλλήλου δυο και τρεις φορές τη μέρα για το ίδιο αντικείμενο, αποδυναμώνει την υπηρεσία, μεγεθύνει τους χρόνους ολοκλήρωσης της διαδικασίας τελωνισμού, επιφέρει αύξηση εξόδων στον εισαγωγέα και, το κυριότερο, ο οποιοσδήποτε συναλλασσόμενος –πελάτης της υπηρεσίας, μπορεί πανεύκολα να επιλέξει άλλη πόλη, προκειμένου να εξυπηρετηθεί δίχως κινδύνους σταλιών ή ακόμη και ακυρώσεων παραγγελιών, λόγω παρέλευσης χρονικού ορίου παράδοσης εμπορευμάτων. Η υπόθεση της κατάρρευσης της γέφυρας στην Αμερικανικού Ερυθρού Σταυρού εύχομαι να έχει σύντομα αίσιο τέλος. Σήμερα χρησιμοποιείται ως άλλοθι , προκειμένου να «περάσει» το κτήριο του Τελωνείου σε άλλα χέρια. Επειδή έχω ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν, όταν πειραματικά λειτούργησε το νέο λιμάνι ως χώρος στάθμευσης φορτηγών αυτοκινήτων και ελέγχου εμπορευμάτων υποκειμένων σε εκτελωνισμό, επειδή τότε είχαναγανακτήσει εισαγωγείς, υπάλληλοι, εκτελωνιστές και οδηγοί από την χιλιομετρική απόσταση, την καθυστέρηση και την ματαίωση παραγγελιών κι επειδή είχε αποδυναμωθεί

η υπηρεσία εξ αιτίας της απουσίας των υπαλλήλων, με τα αλλεπάλληλα ρεπό που δικαιωματικά εισέπρατταν απ’ αυτήν όσοι απασχολούνταν εκτός έδρας, καλό θα ήταν για την τοπική μας οικονομία και την κοινωνία αλλά και την κανονική λειτουργία της υπηρεσίας, να μην αλλάξει η κατάσταση. Το μέτρο της διπλής κατεύθυνσης στο ένα ρεύμα της οδού Ερυθρού Σταυρού, στο σημείο της βουλιαγμένης γέφυρας, μπορεί να λύσει το ζήτημα έλευσης φορτηγών αυτοκινήτων , εφόσον όλοι πιστεύουμε ότι πρόκειται για προσωρινή κατάσταση. Προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να επανεξετασθεί το ζήτημα σε όλες τις παραμέτρους του. Γνωρίζω δε από συζητήσεις με την προσαμμένη του τελωνειακού καταστήματος Καβάλας και με παλιούς συναδέλφους εκτελωνιστές, ότι η Τελωνειακή υπηρεσία ούτε ρωτήθηκε για τα αιτήματα ( που την αφορούν) των τοπικών Αρχών ούτε ενημερώθηκε σχετικά.

ΠΑΥΛΟΣ ΛΕΜΟΝΤΖΗΣ

Προηγούμενο άρθροΔήλωση Εμμανουηλίδη για την στοχοποίηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ μέσω αφισών
Επόμενο άρθρο«Καρμανιόλα» η παραλιακή – Παρέμβαση εισαγγελέα