Πριν από λίγες ημέρες και συγκεκριμένα την 5η Φεβρουαρίου 2021, διαβάσαμε στον ηλεκτρονικό τύπο δημοσίευμα, το οποίο αναφερόταν στην μεταφορά μαθητών στα σχολεία τους. Να σημειώσουμε στο σημείο αυτό ότι δεν έχουμε καμία αμφιβολία για την προσφορά του τύπου στην ενημέρωση του κοινού και την συνδρομή του να λύνονται προβλήματα της κοινωνίας μέσα στα πλαίσιο του νόμου και του δικαίου.

Ακόμα κι αν ορισμένα δημοσιεύματα μερικές φορές δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και μας αδικούν, πιστεύουμε ότι αυτό δεν γίνεται σκόπιμα, αλλά οφείλεται στην προσπάθεια και το ζήλο των δημοσιογράφων να ενημερώσουν τον κόσμο γρήγορα.

Το δημοσίευμα της 5ης Φεβρουαρίου 2021 που διαβάσαμε αναφέρει ότι δήθεν η διοίκηση του Υπεραστικού ΚΤΕΛ δεν «αφουγκράστηκε» το πρόβλημα του συνωστισμού κατά την μεταφορά μαθητών, δηλαδή αδιαφόρησε, ότι σύμφωνα με την απόφαση που αναφέρει το δημοσίευμα η πληρότητα στα δρομολόγια είναι μέχρι 65% των θέσεων κάθε λεωφορείου και ότι η διοίκηση του Υπεραστικού ΚΤΕΛ αναγκάσθηκε από το νόμο να αυξήσει τα δρομολόγια και δεν το έκανε από «κοινωνική ευαισθησία». Να αναγνωρίσουμε ακόμη ότι με την ταχύτητα και την πληθώρα των ρυθμίσεων που γίνονται τελευταία, λόγω του κορονοϊού, είναι δύσκολο, αν όχι αδύνατο, να έχει σφαιρική ενημέρωση κανείς για τις ρυθμίσεις σε κάθε θέμα.

Έτσι ελλοχεύουν και ατυχείς τοποθετήσεις. Τα δημοσιεύματα αυτά όμως τα διαβάζουν μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς, υπηρεσιακοί παράγοντες και πολίτες της περιοχής. Πιστεύουμε ότι δικαιούμεθα και εμείς οι αυτοκινητιστές να εκφράσουμε τις απόψεις μας, γιατί πρέπει όλοι να βλέπουν και το δένδρο και το δάσος και όχι μόνο το ένα από τα δύο.
Πρώτο: Η Κ.Υ.Α. 87618/2020 στην οποία αναφέρεται το δημοσίευμα εκδόθηκε στις 7 Νοεμβρίου 2020 και στη συνέχεια καταργήθηκε με νόμο.

Αυτή η απόφαση αναφέρεται σε αποζημίωση στα ΚΤΕΛ ΑΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ ΑΕ, Τουριστικά γραφεία και Τουριστικές επιχειρήσεις με τουριστικά λεωφορεία. Μόνο που αναφέρεται σε αποζημίωση για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο 2020, δηλαδή τότε που δεν μετακινούνται οι μαθητές. Η πληρότητα τους μήνες αυτούς είχε ορισθεί σε 65% με την 53080/29.8.2020 Κοινή Υπουργική Απόφαση και αφορούσε μόνο τα απλά δρομολόγια και όχι τα μαθητικά. Και πάλι όμως η αποζημίωση δεν ορίσθηκε αυθαίρετα, δηλαδή πάρτε χρήματα, αλλά η απόφαση έλεγε θα εξετασθούν τα απολογιστικά στοιχεία των ίδιων μηνών, για τα έτη 2017, 2018 και 2019 και αν υπάρχει διαφορά, θα αποζημιωθούν οι αυτοκινητιστές.

Η παραπάνω απόφαση με αριθμό 53080/29.8.2020 που όριζε πληρότητα 65%, καταργήθηκε με το νόμο 4764/23.12.2020. Δηλαδή από 23.12.2020 η παραπάνω απόφαση, την οποία αναφέρει το δημοσίευμα δεν έχει καμία νομική ισχύ όσον αφορά την πληρότητα των δρομολογίων για την μεταφορά μαθητών. Άλλωστε και όταν ήταν σε ισχύ αφορούσε τα απλά δρομολόγια μεταφοράς επιβατών μόνο.
Δεύτερο: Ο καθορισμός της πληρότητας με μαθητές ορίσθηκε με την 55339/8.9.2020 Κ.Υ.Α. και κατ’ εξαίρεση από την 53080/28.8.2020 Κ.Υ.Α.. Δηλαδή και όταν ίσχυε η Κ.Υ.Α. 53080/29.8.2020, πάλι η πληρότητα στη μεταφορά μαθητών ήταν 100%.

Η ίδια πληρότητα εξακολουθεί να ισχύει μέχρι σήμερα. Συνεπώς καμία υποχρέωση δεν είχε το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Καβάλας να αυξήσει τα δρομολόγιά του και ό,τι έπραξε το έκανε καθαρά από «κοινωνική ευαισθησία» και όχι από νομική επιταγή. Πιστεύουμε ότι όλα τα παραπάνω διέφυγαν της προσοχής του δημοσιεύματος και υπήρξε εσφαλμένη τοποθέτηση.
Τρίτο: Σχετικά με την μεταφορά των μαθητών, θα πρέπει να γνωρίσουμε σε αυτούς που έχουν άμεσο ενδιαφέρον και σε αυτούς που δεν έχουν λόγο να εμβαθύνουν στο θέμα, ότι υπάρχει ειδική νομική ρύθμιση που καθορίζει με ποιούς τρόπους μεταφέρονται οι μαθητές. Οι τρόποι αυτοί είναι τρεις. Με την δημόσια συγκοινωνία (ΚΤΕΛ, τραίνα, πλοία κλπ).

Η μεταφορά αυτή ονομάζεται μεταφορά με ειδικά μαθητικά δελτία (Ε.Μ.Δ.). Με λεωφορεία των Περιφερειών και των Δήμων και Με ολικές μισθώσεις λεωφορείων. Το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Καβάλας και κάθε υπεραστικό ΚΤΕΛ σύμφωνα πάλι με το νόμο, για να δρομολογήσει λεωφορείο σε μία γραμμή θα πρέπει να έχει μία πληρότητα. Αν δεν έχει την πληρότητα δεν υποχρεώνεται σε δρομολόγηση. Γνωρίζουν όλοι ότι, εκτός από την γραμμή Καβάλας – Θεσσαλονίκης, όλες οι άλλες υπεραστικές γραμμές που είναι και ο μεγαλύτερος αριθμός για το ΚΤΕΛ Καβάλας, δεν έχουν την πληρότητα που ορίζει ο νόμος.

Σ’ αυτήν την περίπτωση οι αρμόδιες Υπηρεσίες για την μεταφορά των μαθητών θα προκήρυτταν διαγωνισμό και θα μίσθωναν για κάθε χωριό και Σχολική Μονάδα, ολόκληρα λεωφορεία με τεράστιο οικονομικό κόστος για το Δημόσιο. Στο διαγωνισμό έχει δικαίωμα να συμμετάσχει και το ΚΤΕΛ Καβάλας. Θα έπαιρνε χρήματα. Η διοίκηση του ΚΤΕΛ Καβάλας όμως σε συνεργασία με τις Υπηρεσίες, άλλαξε τον αριθμό και πορεία των δρομολογίων του, ώστε και οι μαθητές χωρίς πρόβλημα να εξυπηρετούνται με τους λίγους πολίτες και το Δημόσιο,δηλαδή όλοι μας, να μην πληρώνουμε πρόσθετες δαπάνες. Αυτό είναι «κοινωνική ευαισθησία».

Η δρομολόγηση των λεωφορείων γίνεται με βάση τον Προγραμματισμό των Σχολικών Μονάδων, δηλαδή με βάση το πότε και πόσοι μαθητές πάνε και επιστρέφουν σ’ αυτές και τα σπίτια τους. Είναι φυσιολογικό να εμφανισθούν περιπτώσεις, κατά τις οποίες οι Σχολικές Μονάδες δεν μπορούν να εφαρμόζουν τον Προγραμματισμό τους από έκτακτες συνθήκες. Αυτό δεν οφείλεται σε υπαιτιότητα κανενός, ούτε αποτελεί κανόνα συμπεριφοράς. Και σ’ αυτές τις περιπτώσεις καταβάλλεται κάθε προσπάθεια να επιτευχθεί το επιθυμητό. Είναι άδικο όμως να σταματάει κανείς σ’ αυτό και να μην βλέπει την προσφορά.
Τέταρτο: Μας ονομάζουν οργανισμό κοινής ωφέλειας. Και είμαστε. Και ανταποκρινόμαστε στις υποχρεώσεις μας.

Πρέπει όμως και ο κόσμος να μας βλέπει και να μας στηρίζει σαν οργανισμό κοινής ωφέλειας. Ωφελούμε παντοιοτρόπως τον τόπο μας. Δεν μας ενισχύει κανείς. Βλέπετε τι γίνεται στις αστικές συγκοινωνίες στην Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες μεγάλες πόλεις. Στην περίοδο του κορονοϊού χρειάστηκαν λεωφορεία. Τα υπεραστικά ΚΤΕΛ διέθεσαν πάνω από τριακόσια λεωφορεία. Την υποδομή αυτή χρόνια την επιβαρύνονται τα ΚΤΕΛ. Στην επιχείρηση του ΚΤΕΛ Καβάλας εργάζονται εκατόν πενήντα οδηγοί. Άλλοι τόσοι μέτοχοι ζουν από το πενιχρό μέρισμα του λεωφορείου. Απασχολούνται πάνω από πενήντα υπάλληλοι.

Δρομολογούμε λεωφορεία πενήντα θέσεων και επιβαρυνόμαστε οδηγό, καύσιμα, λιπαντικά, φθορές κλπ. για να μεταφέρουμε τις περισσότερες φορές ένα και δύο επιβάτες στα πάνω από ενενήντα χωριά και οικισμούς της Περιφερειακής Ενότητας. Ουσιαστικά δεν μας έμειναν επιβάτες. Έμειναν λίγοι. Οι οικονομικά αδύναμοι και όσοι ταξιδεύουν με μειωμένο εισιτήριο. Μ’ αυτούς δεν είμαστε πια επιβάτες, είμαστε συνεργάτες. Στην πανδημία δεν απέχουμε από την ενεργή δραστηριότητα. Δεν ταξιδεύει σχεδόν κανένας επιβάτης. Εμείς αραιά αλλά σταθερά εξυπηρετούμε τον κόσμο, επιβαρυνόμενοι τα έξοδα. Έτσι θα συνεχίσουμε. Έχουμε κοινωνική ευαισθησία. Ζητάμε αυτά που δικαιούμαστε. Ηθική υποστήριξη για να έχουν στήριξη οι αδύναμοι.

Προηγούμενο άρθροΔήμος Νέστου: Διακοπή μαθημάτων στις σχολικές μονάδες τη 17η Φεβρουαρίου 2021
Επόμενο άρθροΗ καρδιά του εθελοντισμού χτυπάει δυνατά στη Νέα Καρβαλη!