Αποτίμηση της ιδιαίτερης εκπαιδευτικής χρονιάς που μας πέρασε – Ο ρόλος των Φροντιστηρίων και των Εκπαιδευτικών Φροντιστών κατά τη διάρκειά της.

Η βίαιη ανατροπή της κανονικότητας, ελέω Covid-19, δοκίμασε και δοκιμάζει τις αντοχές και την αποτελεσματικότητα κάθε κρατικής και ιδιωτικής δομής, αλλά και της κοινωνίας μας γενικότερα. Μια ομολογουμένως δύσκολη και εξαιρετικά άβολη συγκυρία, αφού καθιερωμένες διαδικασίες και τακτικές χρειάστηκε να αναπροσαρμοστούν γρήγορα και δυναμικά στα νέα δεδομένα.

Οι έκτακτες όμως καταστάσεις, ανέκαθεν δημιουργούσαν προκλήσεις των οποίων η υπέρβαση κατά κανόνα πραγματοποιούταν με άλματα προόδου, αδιανόητα σε πλαίσιο κανονικότητας. Ένα από τα πολλά άλματα που συντελέστηκαν στην τρέχουσα υγειονομική κρίση, ήταν και αυτό της τηλεκπαίδευσης.

Εάν υπήρξε ένας εκπαιδευτικός θεσμός, που κατάφερε την γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη προσαρμογή του στη νέα πραγματικότητα, είναι κατά κοινή ομολογία, αυτός του Φροντιστηρίου. Για άλλη μια φορά, οι Έλληνες Εκπαιδευτικοί Φροντιστές απέδειξαν έμπρακτα την εξαιρετική ικανότητα προσαρμογής τους στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν.

Χιλιάδες μαθητές και γονείς σε όλη τη χώρα υπήρξαν μάρτυρες της άμεσης απόκρισης του κλάδου στα νέα δεδομένα και της ουσιαστικής στήριξης που προσέφερε στους νέους μας. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι το φροντιστήριο «σήκωσε στις πλάτες του», την περίοδο αυτή, ένα μεγάλο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας στη χώρα μας, αποδεικνύοντας για μια ακόμη φορά ότι αποτελεί σημαντικό πυλώνα του δημόσιου εκπαιδευτικού μας συστήματος. Δεν ήταν ούτε η πρώτη, ούτε η τελευταία φορά που το έπραξε και θα το πράξει.

Στηρίξαμε, όπως κάθε χρονιά, πολύπλευρα την προσπάθεια των μαθητών μας στην πορεία τους προς την τριτοβάθμια εκπαίδευση, χωρίς εκπτώσεις στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών μας. Δίπλα τους από την αρχή μέχρι και την τελική διαδικασία συμπλήρωσης του μηχανογραφικού τους. Στην κατεύθυνση αυτή πραγματοποιήσαμε μόλις εχθές ένα πλήρως διαδραστικό διαδικτυακό σεμινάριο (webinar) ενημέρωσης των υποψηφίων παρέχοντάς τους όλα τα δεδομένα που απαιτούνται για τη σωστή συμπλήρωση του μηχανογραφικού τους, σε συνεργασία με τον σύμβουλο εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας Δρ. Κωνσταντίνο Κότιο, ιδρυτή της εταιρίας συμβουλευτικής LABORA, τον οποίο και ευχαριστούμε θερμά. Τα σεμινάρια έγιναν ξεχωριστά για κάθε επιστημονικό πεδίο και περιλάμβαναν αναλυτική και στοχευμένη ενημέρωση ανά επιστημονικό πεδίο.

Ζητήματα σχετικά με τις Πανελλαδικές εξετάσεις 2020, ανάδειξη ευαίσθητων σημείων τους και προτάσεις υπέρβασής τους.

Ως μάχιμοι εκπαιδευτικοί, οι Φροντιστές, αφουγκραζόμαστε εκ του σύνεγγυς τον μόχθο και την αγωνία των μαθητών και των οικογενειών τους στην τόσο ψυχοφθόρα διαδικασία εισαγωγής τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, μέσω των Πανελλαδικών Εξετάσεων (ΠΕ) και τις συνέπειες που έχει στην ψυχολογία τους και όχι μόνο, η αδικαιολόγητα άδικη μεταχείρισή τους όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια σε συγκεκριμένα μαθήματα.

Εστιάζουμε φέτος στα μαθήματα της Φυσικής και της Χημείας, στα οποία διαγωνίζονται οι υποψήφιοι των ομάδων προσανατολισμού Θετικών Σπουδών και Υγείας. Εκείνο που μας ανησυχεί ιδιαίτερα, δεν είναι μόνο το γεγονός, ότι τα τελευταία χρόνια η έκταση των θεμάτων και στα δυο μαθήματα έχει υπερβεί κάθε όριο, αλλά και η ασάφεια, περιπλοκότητα και δυσκολία ορισμένων ζητημάτων, η επίλυση των οποίων προβληματίζει και τους ίδιους τους διδάσκοντες.

Δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις οι μαθητές των ανωτέρω ομάδων προσανατολισμού διεκδικούν σχολές κοινές με άλλες ομάδες προσανατολισμού (παιδαγωγικά τμήματα, τμήματα επιστήμης φυσικής αγωγής και αθλητισμού, σχολές σωμάτων ασφαλείας κ.α) τα φαινόμενα αυτά, συνιστούν αδικία προς αυτούς, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούν ένα αρνητικό κλίμα προς τις θετικές επιστήμες, που κατά κοινή ομολογία αποτελούν το όχημα για την δυναμική προσαρμογή της κοινωνίας και της οικονομίας μας στις σύγχρονες εξελίξεις.

Είναι κοινός τόπος, ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις αποτελούν μια αδιάβλητη διαδικασία με πολλαπλές δικλείδες διασφάλισης του αδιάβλητου χαρακτήρα τους. Θεωρούμε όμως, ότι πέρα από τον αδιάβλητο χαρακτήρα τους οφείλουν να εκπέμπουν και το μήνυμα μιας αξιοπρεπούς και αξιοκρατικής διαδικασίας επιλογής φοιτητών, που σέβεται τον αγώνα και τη προσπάθεια όλων όσων συμμετέχουν σ’ αυτή.

Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους νέους μας να αποχαιρετούν τη μαθητική τους ζωή έχοντας λάβει μέρος σε μια διαγωνιστική διαδικασία της επίσημης πολιτείας που θα αποκαθιστά στον ψυχισμό τους ένα αίσθημα δικαίου και την πεποίθηση ότι η πολιτεία σέβεται και αναγνωρίζει την προσπάθεια κάθε της πολίτη, ανταποδίδοντάς του τα ανάλογα προς αυτήν.

Ας ξεκαθαρίσουμε πως ο αριθμός των εισακτέων δεν διαμορφώνεται ούτε από το ύφος των θεμάτων, ούτε από τις λεγόμενες «βάσεις» (γύρω από τις οποίες επικρατεί τόση μεγάλη σύγχυση και παραφιλολογία). Ο αριθμός των εισακτέων καθορίζεται με υπουργική απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας.

Επομένως, η ποιότητα των θεμάτων σε καμία περίπτωση δεν καθορίζει πόσοι τελικά θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Μιλούμε για ποιότητα και όχι για δυσκολία ή ευκολία των θεμάτων, αποδίδοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στον όρο, καθώς θεωρούμε ότι είναι ο καταλληλότερος για να περιγράψει χαρακτηριστικά όπως:

η επιστημονική ορθότητα,
η συμβατότητα προς τη διδακτέα ύλη και τις διδακτικές προσεγγίσεις που ακολουθούνται στο σχολείο,
η κλιμακούμενη δυσκολία και
η λελογισμένη έκταση που να επιτρέπει την επίλυσή τους εντός του καθορισμένου χρονικού πλαισίου,
τα οποία κατά τη γνώμη μας είναι αυτά που επιτρέπουν τη δίκαιη και ορθολογική απόδοση βαθμολογιών στους υποψηφίους ανάλογα με το βαθμό της προετοιμασίας τους και την ικανότητά τους να επεξεργαστούν τη γνώση που έχουν κατακτήσει.

Προς άρση κάθε παρεξήγησης, δεν υπερθεματίζουμε προς την κατεύθυνση της επιλογής εύκολων, αλλά προς εκείνη της επιλογής ποιοτικών θεμάτων (υπό την έννοια που αποδώσαμε προηγουμένως στον όρο), έτσι ώστε να βοηθήσουν τους υποψήφιους να καταγράψουν επιδόσεις σε ευθεία αναλογία με τον κόπο τους και την ικανότητά τους.

Η πρότασή μας:

Η ύψιστη διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών δεν μπορεί να μην υιοθετεί και η ίδια έναν μηχανισμό αυτοαξιολόγησής της, ώστε φαινόμενα όπως αυτά που περιγράψαμε να εντοπίζονται έγκαιρα και να μην επαναλαμβάνονται. Προς την κατεύθυνση αυτή θεωρούμε ότι θα βοηθούσαν:

Η θέσπιση ενός συστήματος αξιολόγησης της διαδικασίας των ΠΕ μέσω ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών. Επί παραδείγματι, η συμπλήρωση ενός ερωτηματολογίου αξιολόγησης των θεμάτων από διδάσκοντες, βαθμολογητές αλλά και μαθητές θα ήταν μια εύκολη στην υλοποίησή της ιδέα που θα αποτύπωνε τα βασικά χαρακτηριστικά ποιότητας των θεμάτων.
Η ανώνυμη επίλυση των διαγωνισμάτων από τυχαίο δείγμα εκπαιδευτικών που διδάσκουν το μάθημα την ώρα που διαγωνίζονται και οι μαθητές, θα οδηγούσε επίσης στην εξαγωγή πολύτιμων συμπερασμάτων.
Η ύπαρξη μεγαλύτερου αριθμού λυτών-καθηγητών τυχαία επιλεγμένων, θα αποτελούσε μια επιπλέον δικλείδα ασφαλείας, αφού η πράξη αποδεικνύει ότι ο υπάρχον αριθμός δεν είναι ικανός να προφυλάξει τη διαδικασία.
Συμπερασματικά:

Οι Εκπαιδευτικοί Φροντιστές έχουμε και την απαιτούμενη εμπειρία, αλλά και ουσιαστικές προτάσεις που μπορούν να συμβάλλουν στην εξέλιξη και βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας, διότι πρωτίστως είμαστε Εκπαιδευτικοί. Δηλώνουμε παρόντες και πρόθυμοι να συμμετέχουμε σε κάθε κάλεσμα της Πολιτείας προς την κατεύθυνση αυτή.